Excelvraag, als je in cel A2 invoert =B400 en in cel A3 invoert =B399, hoe dit doorkopieren?

In cel A4 hoop ik =B398 te krijgen enzovoort maar dat lukt niet, heeft iemand een suggestie behalve handmatig in te tikken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Doorkopieren zal in de richting zijn (naar beneden dus oplopend).
Je zou er naast ook een getal 1, 2.. kunnen doorkopieren en dan beide op deze kollom sorteren.

Antwoorden (1)

Je kunt een hulpkolom naast het bereik van je formules zetten met aflopende regelnummers. Dus je maakt in (bijv) C een hulpkolom en in C2 zet je het getal 400, in C3 zet je 399 en dat trek je door voor alle formules. Vervolgens gebruik je de formule INDIRECT met als kolom "B" en het getal uit de hulpkolom, dus in A2 komt =INDIRECT("B"&C2). Als je dan A2 naar A3 en verder kopieert, zal het regelnummer waar de waarde staat, aflopen.
In onderstaand plaatje staat in B1 de formule voor de waarde van A10 , die 10 uit de referentie staat in de C1 (de hulpkolom)

Je kunt het nog mooier maken zonder hulpkolom met de formule OFFSET, maar die formule is erg complex om in dit geval toe te passen.
Sorry, bovenstaande tekst "In onderstaand plaatje staat in B1" moet B2 zijn.
Toegevoegd op 28 maart 2019 10:28: tekst
Plaatje bij antwoord
paulus811
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Top het werkt! Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik begrijp er niks van, maar de vraagsteller zegt dat het werkt. Daarom een +
paulus811
5 jaar geleden
@PJJMulder, bedankt voor de +. In de hulpkolom zet je het regelnummer, de vraag begint met 400. In de cel daaronder zet je 399. Door beide getallen te selecteren en vervolgens naar beneden te 'trekken' vult Excel het volgens de logica aan met 398, 397 enz.. Dan heb je dus een kolom met de regelnummers die je wilt hebben en aangezien de waarden die je wilt hebben in kolom B staan hoef je alleen kolom B nog maar te combineren met het cijfer in de hulpkolom (het regelnummer) en je hebt een referentie. Mbv de formule INDIRECT kun je de kolomletter en regelnummer aan elkaar plakken tot een referentie. Er komt dus iets uit als B400, B399 enz. Door de INDIRECT formule ziet Excel deze tekst indirect.....als referentie.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor de extra uitleg!
Op dat vlak kan (en moet) ik nog veel leren. Gelukkig heeft iedereen op GV zijn of haar eigen specialisaties. Bij programmeren ga ik nooit antwoorden (wel vragen). Groet.