webshop wel maken of laten bouwen?

Wat is voordeliger: een webshop laten bouwen (incl. import van mijn producten) of dit zelf doen bij een zelfbouwpagina tegen een abbonnementsprijs per maand?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Zelfbouw, als je tijd en kennis hebt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voordelen zelfbouw: je bent niet afhankelijk van anderen (die niet altijd tijd hebben voor jouw vraag, niet altijd direct begrijpen wat jij wilt).
Als je voor zelfbouw gaat; heb je voldoende kennis? Denk ook aan bv. I-deal en andere betalingsmogelijkheden om te implementeren. Voordelen uitbesteden (er van uitgaande dat je een betrouwbare partij hebt gevonden): je hoeft het wiel niet uit te vinden; kan enorm in tijd schelen. Heb gezien dat er partijen zijn die bv. Joomla! gebruiken om een webshop op te zetten. Joomla! op zich is gratis!
Ander voordeel is dat je flexibeler bent in je vormgeving; zo'n zelfbouwpagina heeft vaak een standaard opmaak/lay-out. Prima als dat voldoet, maar als je wat anders wilt, is dat dan mogelijk? Vragen die je ook zult moeten beantwoorden: wie zorgt voor updates van bv. Joomla! of je producten)? Hoe snel wil je online zijn?
Hoe is e.e.a. geregeld v.w.b. bv. aansprakelijkheid als je website offline is (door technisch probleem)? Wie heeft het eigendomsrecht (intellectueel eigendom)?
Ben je vrij om je hosting te kiezen of ben je gebonden aan hosting bij/via de bouwer? Bedenk verder dat je als je het uitbesteedt je naast de kosten van het ontwikkelen vaak ook een bedrag per maand/jaar kwijt bent voor onderhoud.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedenk goed, ook al neem je een betaalde service om een webshop voor jouw te maken en te hosten, dat jezelf nog altijd de invoer van (nieuwere) producten zult moeten doen. Tuurlijk wil dat bedrijf ook jouw producten er wel steeds bij inzetten maar daar betaal je dan ook flink voor. Neem je een service om zelf een webshop in elkaar te zetten (genoeg keuze tegenwoordig in NL) dan kost dit je niet zo veel per maand.
Je zult dus wel zelf continue bezig moeten zijn met de shop om deze up2date te houden mbt producten.
Ik weet niet hoeveel producten je aanbied maar als het een drukwerk vol is dan gaat dat je klauwen vol tijd kosten. Echter, verkoop je producten (zoals bijvoorbeeld sanitair&ketels = door verkoop) kun je een file krijgen van de betreffende groothandel en deze gebruiken om snel en eenvoudig de producten op de site te zetten. Zekers als de server waar de shop op draait een linux server is dan is dat zo gepiept met een cron job.
Is het een windows server (meer kans dat het een windows server is daar meeste webservers helaas nog steeds windows draaien (onstabieler dan linux maar voldoende om een website mee te runnen) dan kon het nog wel eens een bult tijd in beslag nemen.
Voor windows bestaat dan wel schtasks maar dat is niet hetzelfde als een cron job in Linux. Advies, zoek een student die dit voor je kan doen, zijn niet zo duur als normale IT-ers en kunnen vaak ook de ervaring goed gebruiken en goed op de CV laten staan.

Het beste antwoord

Vaak is kost het zelf inrichten en laten inrichten van een website ongeveer evenveel, hoewel je vaak (als totaalbedrag) vaak minder geld hoeft te spenderen wanneer je zelf een site maakt. Dit wordt meestal gedaan met sites als 'Jimdo', die je veel opties geven om uit te kiezen en je site er zou uniek maar ook professioneel uit te laten zien.

Wel moet je er rekening mee houden dat het maken van een website vaak erg intensief is en wanneer je het zo professioneel mogelijk aan wil pakken, je er vaak wel een lange tijd bezig bent.

Als je het voordeligst aan een site wil komen is de oplossing deze vaak zelf te maken, maar wanneer je je site de meest professionele look wil geven, deze sneller klaar wil hebben en het geld ervoor hebt, is het laten maken de beste optie.