Hoe zorgt het torrent-protocol er voor dat je MOET uploaden ?

Om via torrents te kunnen downloaden wordt door het protocol afgedwongen dat je verplicht ook moet uploaden.

Gezien het feit dat er nog steeds geen middelen zijn (althans, ze zijn mij niet bekend) om die upload uit te schakelen trek ik de conclusie dat die eis behoorlijk 'onhackbaar' hebben ingebouwd.

Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen dat die upload zo'n 'must' is ?

Disclaimer:
Ik ben niet op zoek naar informatie over hoe je met torrents al dan niet illegaal materiaal kunt up- en downloaden !

Ik ben puur op zoek naar de theorie achter het protocol.

redhouse
6 jaar geleden
Als je bij torrents client de upload uitschakelt, hoe wil je dan downloaden ?
Zo werkt torrent
redhouse
6 jaar geleden
Je hebt seeders nodig voor downloaden.
Geen seeders geen download.
Bij Emule en DC++ enz kun je de upload uitschakelen want je download rechtstreeks van de aanbieder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@redhouse
"Als je bij torrents client de upload uitschakelt, hoe wil je dan downloaden ?
Zo werkt torrent" Dat snap ik ! Maar de vraag is: hoe dwingt het protocol dit af ?

Het beste antwoord

Het protocol an sich dwingt niets af. Trackers, vooral private, vragen continu stats van de clients. Het is mogelijk dat een client onbetrouwbare informatie verstrekt, maar dan zal dit op den duur tot een ban leiden. Bij een publieke tracker zal deze wel vragen of uploaden aanstaat, maar het is gemakkelijk om de beperking te omzeilen door bijvoorbeeld met een programma als Netlimiter de uploadsnelheid op bijvoorbeeld op 0 kB/s te zetten.

Er zijn bovendien private trackers waarbij sommige binaries "gratis" zijn te downloaden, dus dan wordt de seeding/leeching ratio niet beïnvloed.