Wij worden aangeklaagd voor plagiaat, kan dit?

Wij werken aan een website die door een ander is gemaakt, na betaling aan dit bedrijf is de website overgedragen aan het bedrijf waar wij nu voor werk.
Dit omdat het vorige bedrijf de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden niet kan.
Nu is er door ons aan de website gewerkt en met goedkeuring van het bedrijf waar we voor werken, mogen we onze naam vermelden.
Maar nu worden we aangeklaagd voor plagiaat, Kan dit?

Want de website is toch betaald en eigendom geworden van het bedrijf waar we nu voor werken,
Eigenlijk wil het andere bedrijf hun naam onder de website, waar wij de laatste werkzaamheden voor uitvoerd hebben, zowat de hele site is aangepast, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Volgens VanDale.nl betekent plagiaat: het zich toe-eigenen van het geestelijk werk van anderen en het als eigen werk openbaar maken.

Het hangt er dus vanaf wat je onderaan de website vermeldt: of de website door jullie is gebouwd bijvoorbeeld. Als je een website overneemt, is dat niet (100%) het geval, en kun je dat ook niet alszodanig vermelden of doen overkomen. Anders is er inderdaad sprake van plagiaat. Zo ja, stuur dan snel een spijtbetuiging zwart op wit terug (aangetekende brief is het beste, maar tevens per e-mail met cc aan iemand), en verwijder de melding op de website, of pas hem aan. Dan zullen ze er nog moeilijk een rechtzaak van kunnen maken.