Hoe kan je bij html de tekst wat verder van de rand schrijven?

Ik probeer een website te maken met html. Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat de teksten en/of tabellen die ik maak, niet zo tegen de zijkant aangeplakt zitten? Ik weet dat je alles ook in het midden van de site kan zetten. Maar ik bedoel bijvoorbeeld 3 cm van de rechter zijkant.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in de CSS gebruik maakt van:
padding: 3px 3px 3px 3px; Op deze website kun je spelenderwijs zien wat de padding doet: http://www.w3schools.com/cssref/playit.asp?filename=playcss_padding
Bordensteker
9 jaar geleden
+ voor "Goeievraag", want daar wordt vaak onnodig slordig niet naar gekeken. Daarom was ik wel benieuwd naar hoe dat werkt.

Antwoorden (1)

Dit kun je bereiken met behulp van CSS. De maat die je gebruikt zal trouwens iets anders dan centimeters moeten zijn, want een computer heeft geen idee hoeveel pixels dat op een scherm is omdat elk scherm verschilt. Schrijf daarom bijvoorbeeld

p {
padding: 50px;
}

Hiermee krijgen alle paragrafen 50 pixels afstand van alle andere elementen aan alle kanten. "padding: 30px 50px;" zorgt ervoor dat je boven en onder de tekst 30px afstand hebt en links en rechts van je tekst 50px afstand. Als je alles afzonderlijk alle afstanden wilt instellen gebruik je "padding: 30px 0px 20px 40px;". Dit geeft 30px boven, 0px rechts, 20px beneden en 40px links (je begint dus bovenaan en gaat met de klok mee). Als je slechts één waarde wilt instellen kun je gebruik maken van "padding-left", "padding-right", "padding-top" en "padding-bottom". Bijv.:

p {
padding-left: 50px;
}

Meer informatie vindt je op www.w3schools.com onder de sectie CSS.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
rose
9 jaar geleden
Ehmmm... {
padding: 2cm;
}
werkt ook
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan, maar meestal klopt er niets van. Een maat als pixels geeft je meer zekerheid dat je lay-out klopt. Doe vooral wat je zelf het fijnste vindt werken.
rose
9 jaar geleden
Oh, ja, Axel. Ik gebruik zelf altijd pixels. Maar omdat je suggereerde dat het niet mogelijk was....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In plaats van padding kun je ook margin gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In dit geval wel, omdat het om de body gaat, maar als je bijvoorbeeld een divider met content hebt moet je padding gebruiken. Cm werkt trouwens alleen als je pc op de hoogte is van de juiste pixeldichtheid van je scherm en dat is dus meestal niet het geval.