Hoe behoud ik opmaak in InDesign bij plaatsen tekst?

Ben al een tijdje aan het prutsen. Heb onlangs een InDesign cursus gedaan maar kan in het cursusmateriaal ook de oplossing niet vinden.

Ben bezig met een document waarbij ik liggende pagina's gebruik. De linker hulplijn heb ik iets naar rechts gesleept zodat ik links ruimte heb voor kanttekeningen en foto's, rechts plaats ik tekst (zie bijgevoegde afbeelding). Als ik vervolgens de tekst wil plaatsen op de rechterzijde en InDesign maakt meer pagina's aan dan verschijnt de tekst op de daaropvolgende pagina's over de volledige breedte van de pagina, de hulplijn staat dus weer volledig naar links. Als ik de pagina's dupliceer dan komt het wel keurig allemaal in het rechter gedeelte. maar het lijkt me eenvoudiger te moeten kunnen dan 200+ pagina's handmatig toe te voegen
Hoe kan ik dit vastzetten?
Heb geprobeerd een nieuw stramien aan te maken maar dan verdwijnen de eerste drie pagina's die een andere opmaak hebben, bovendien is dan ook de hulplijn weer terug bij af.

Het is hoogstwaarschijnlijk iets heel simpels wat ik over het hoofd zie maar kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Tekst plaats je in een tekstvak. Je moet dus in dat linker vak een vak maken, daarin plaats je de tekst. Wat je nu doet is de tekst in de pagina zelf plaatsen en dan bepaalt InDesign zelf hoe het er terecht komt. Als dat tekstvak op meerdere pagina's voorkomt, kan je daar een apart stramien voor maken die je alleen op die pagina's toepast waar dat vak ook op moet komen. Houd ook rekening met het feit dat een hulp lijn niet meer is dan dat. Het maakt dus geen onderdeel uit van je pagina zelf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hey Beerenburgertje, De tekst moet juist in het rechter gedeelte komen en dat is niet een tekstvak. Heb overigens gisteravond de oplossing gevonden, heel dom foutje, ik vergat in het stramien de hulplijnen weer te vergrendelen. Na dat gedaan te hebben en het stramien toe te passen op de betreffende pagina's, was het helemaal goed. Bedankt!