Bestaat er software, waarmee je kunt bekijken hoe programma's in elkaar zitten?

... en waarmee je deze eventueel kunt aanpassen naar eigen wensen? Voorbeeld: ik heb behoefte enkele nog niet bestaande sneltoetsen toe te voegen aan bepaalde vaak door mij gebruikte functies van Irfanview.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Mogelijk is het met een of ander macro programma op te lossen. b.v. AHK
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies!!! MacroScheduler of AutoIt(for that matter)kan hele mooie macro's maken die je onder hotkeys kunt plaatsen.... +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allemaal. Jammer dat er niet zo'n prog is, maar dit lijkt me een oplossing.

Andere antwoorden (2)

Een programma wat eenmaal uitgebracht (compiled) is kan soms wel ontleed worden, maar niet aangepast. De enige oplossing is om de maker te vragen om de broncode vrij te geven (open source). Dit is in het geval van Irfanview niet door de maker vrij gegeven. Wel is het mogelijk om via het forum van Irfanview de maker te benaderen om nieuwe functies toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet aangepast? Hoe denk je dat illegale software dan werkt? Is toch ook een aanpassing in de executable die ernaast uitgebracht wordt als "patch"?
Neem eens een kijkje met OllyDbg o.i.d....
http://en.wikipedia.org/wiki/OllyDbg
Ik ben bang dat je niet over de volledige code kunt beschikken.
Er bestaat echter wel zoiets als een decompiler, ze noemen dit ook wel reverse engineering.

Door middel van een decompiler kun je over het laagst mogelijke niveau code beschikken (assembly language) wat een computer processor kan begrijpen.
Het kraken van software wordt door middel van deze reverse engineer technieken gebruikt, ze kijken welke code aangeroepen wordt bij het verificatie process in de assembly language, maken hier vervolgens een sprong overheen door middel van een stukje code en compilen de assembly language weer naar bijvoorbeeld een .exe extensie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laagst mogelijke taal is binair en niet assembler, de assembly wordt nog niet begrepen door de processor om in jouw terminologie te blijven....daarvoor moet je het compileren...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou binair niet echt in het rijtje taal willen plaatsen, hoewel een processor het begrijpt en ook het enige is wat het begrijpt. Het lijkt mij namelijk onmogelijke om iets te gaan bouwen met alleen binaire getallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onmogelijk? Nou dan moet je even praten met die vrouwen die de Colussus programmeerden...http://nl.wikipedia.org/wiki/Colossus_(computer) Of bel Bill Gates met de vraag hoe hij in 1975 op de Altair 8800 de BASIC interpreter heeft geprogrammeerd met Paul Allen?