Kan ik een afbeelding verdelen in meerdere gelijken stukken?

In photoshop heb je de mogelijkheid om een afbeelding te verdelen in een X aantal gelijke horizontale en verticale lijnen(slices). Dit doe je met de optie Divide slices. Zodat je bijvoorbeeld kunt zeggen, horizontaal verdelen in 5 gelijke stukken en verticaal in 4 gelijke stukken. Photoshop berekend vervolgens de juiste afmetingen.
Ik weet dat het kan, heb dit gezien in een youtubefilmpje maar weet zelf niet meer hoe ik dat moet doen (kwam per toeval op het filmpje uit)

Is het echter ook mogelijk om een afbeelding automatisch in gelijke stukken te verdelen met behulp van hulplijnen(guides)?
Ik weet dat het handmatig kan door zelf op te delen en hulplijnen te tekenen maar voor 100 vakken is dat erg veel werk.

Is dit eventueel ook mogelijk in illustrator?

Alvast bedankt.
Rambo1990

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Je maakt een nieuw document (waarin je later je afbeelding kan kopiëren als de gridlines er staan) dat minstens dubbel zo groot is als je afbeelding. Mogelijk moet het document nog groter zijn, maar dat is afhankelijk van het aantal gridlines dat je wil creëren. Dat zal je moeten uitproberen.
Dan kies je Windows -> Actions. Onderaan in het venster klik je op 'Create new action'.
Je bent dan in de mogelijkheid om het volgende op te nemen (record) terwijl je het doet:
- new guide, position: 0, orientation: horizontal
- new guide, position: 0, orientation: vertical
- canvas size, 'relative' aanvinken, de negatieve waarde invullen van de afstand die de gridlines moeten hebben, bv. '-5cm' en de rechter beneden pijl aanklikken.
Dan het opnemen stoppen met het meest linkse knopje onderaan in het Action-venster.
Je kan nu de actie laten lopen tot je voldoende gridlines hebt. Je document wordt wel telkens kleiner, maar dat kan je later tot de originele grootte herstellen met Canvas Size. Daarbij niet vergeten 'relative' uit te zetten en op het pijltje rechtsonder te klikken.
Daarna ga je weer naar Image Size en met het pijltje links boven geef je het document de afmeting van je afbeelding.
Nu alleen de afbeelding nog in het grid plakken ...

Toegevoegd na 5 uur:
Je kan de width en de height van de Canvas Size in de 'Action' aanpassen als je later eens een grid wil maken waarbij de afstand tussen de guidelines groter of kleiner moet zijn.

Er bestaat ook een extension GuideGuide voor Photoshop waarmee je dit misschien nog makkelijker kan doen. Bij mij werkt die niet, Photoshop stopt er mee als ik de extension wil gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

http://imagesplitter.net/
Upload je afbeelding, kies split image, aantal kolommen en rijen,
en klaar is Geest!