Hoe kan ik in een script aanpassen dat niemand een tekst kan kopiëren van m'n website?

Voor mijn eindwerk heb ik een blog gemaakt maar ik zou in het html script een 'copyright' steken zodat niemand mijn teksten kan kopiëren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je dit bedoelt:

...

Maar: gebruik het liever niet. De rechterklik kan voor meedere dingen gebruikt worden, en men ervaart het als belemmerend en irritant dat dat geblokkeerd wordt.
Bovendien kan de constructie door iemand met wat programmeerkennis weer tenietgedaan worden.

En tot slot: er is ALTIJD een manier om inhoud te kopiëren. Want voordat jij het op je scherm kan zien, is het al van de website gedownload naar jouw apparaat, en staat het ergens in het geheugen. Desnoods kan een gebruiker het met een print-screen, of met een hulpprogrammaatje, of desnoods via de Temporary Internet Files alsnog weer opvragen.

Een duidelijke copyrightvermelding moet volstaan, en je zou eventueel af en toe kunnen Googlen op stukjes unieke tekst uit je website (in het Google zoekvak dan tussen aanhalingstekens plaatsen) om te kijken of iemand het heeft overgenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Je zou een script moeten hebben dat verhindert dat je tekst via de bron in de browser te zien is. Dat maakt kopiëren voor leken al wat moeilijker.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat script heb ik idd ook de pleuris aan. Ik klik een site meteen weg als je met de rechtermuis niks kan.
Zelfs als ik de informatie interesant vind. Op het moment dat de webdesigner bepaald wat ik wel en niet mag doen, ben ik er al klaar mee. (en als ik wel de afbeelding of tekst wil kopieren omzeil ik het script)

Andere antwoorden (3)

Er is een mogelijkheid om met CSS een stuk van de pagina onselecteerbaar te maken kwa tekst. Zie bron. Dat maakt het minder makkelijk, maar de tekst is via de paginabron altijd nog te kopiëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Je kan de tekst "aanbieden" als plaatje. Kost wel een stuk meer 1-tjes en 0-ettjes.
- Ook als je een website bouwt in Flash, kan je de copy-paste functie uitzetten.

Maar helaas met een eenvoudige print-screen en een tekstherkenningsprogramma zal je altijd de tekst kunnen "pikken".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan -helaas- niet.
Ze kunnen altijd het inpikken...

Je kan wel de risco's beperken, paar opties:
Je kan een html gebruiken zodat de Rechtermuisknop niet meer kan worden gebruik. Je kan een html gebruiken zodat de toetsenbord niet meer kan worden gebruikt.
Je kan een html gebruiken dat in de paginabroncode allemaal spatie's komt (Gedeelte). De broncode lijkt leeg, maar als ze eenmaal scrollen dan vinden ze het wel. Nee, geen optimaal bescherming.
Je kan je website als Flash doen met een watermerk erin.

Maar inpricipe is het wettelijk bepaald dat alle eigendom van jou tot jouw behoort en in feite niet mag worden verspreid. (C) Copyright

Rechtermuisknop: http://www.sitemasters.be/forum/11/38011
Toetsenbord: http://www.html-site.nl/forum/topic/een-toets-uitschakelen
Broncode: http://www.html-site.nl/forum/topic/broncode-verbergen
Watermerk: http://nl.wikipedia.org/wiki/Watermerk
Wettelijk: http://www.nederlandict.nl/?id=8152