kun je het papier van een document ouder maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor gewoon heel lang wachten ;-)

Antwoorden (3)

Als je bedoeld om papier ouder te laten lijken, kun je b.v. een theezakje of koffiepad in heet water drenken, deze uitknijpen en voorzichtig over het papier wrijven. Laten drogen en voila, het papier ziet er ouder uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de zon leggen. Maar dat is waarschijnlijk een beetje moeilijk in de winter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
In de winter schijnt de zon óók iedere dag.
Ik doe zelf altijd het papier een kwartier tot half uur in een badje leggen van thee. (5 zakjes voor een pot) Het badje is 2 cm diep.

Daarna haal ik het eruit en dan leg ik het op een oude theedoek, even het meeste vocht eraf deppen. Vervolgens leg ik het 10 minuten in een voorverwarmde over (80graden)

Daarna is het kurkdroog. Soms brand ik de randjes eraf zoals Amadea ook al aangaf.
Je kan het papier als het bobbelig is nog strijken om het weer mooi glad te krijgen (wel met een theedoek eroverheen)

Dan kan het ook gewoon in de printer en kan je er eventueel een landkaart op afdrukken. Of een "oude tekst"

Ik doe dit nog wel eens met Sinterklaas. Of een thema van scouting. Daar hadden we een keer een oude kaart nodig. Met zegellak en een stempel hadden we er een mooie kaart van gemaakt.