Datas van txt file of exel file optellen.

Hoe kan je datas die je als txt file of exel file binnen krijgt van database optellen bv:

file 1
a=3
b=4
c=1
d=6
enz...

file 2
a=2
c=5
e=8
f= 11
enz..

file 3
c=6
d=8
g=3
m=5

file 4 enz...

weet iemand hoe je een programma kan maken om alle a met a, b met b en c met c, enz kan optellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt een macro maken waarmee je alle data uit de losse bestanden onder elkaar zet in een hoofdbestand en nadat alle bestanden zijn ingelezen, tel je de boel op via een SUMIF formule. Als je alle bestanden in eenzelfde map zet, kun je de bestanden 1 voor 1 door de macro laten inlezen. Voor eenmalig 3 of 4 bestanden is dat de moeite niet waard, maar als dit vaker voorkomt en het veel bestanden zijn, wil ik je wel op weg helpen met de macro wanneer bij jou de kennis ontbreekt. Die in dat geval even een reactie hieronder.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje wel

Andere antwoorden (3)

Kijk eens op de onderstaande link daar staat een excel workshop met een heleboel uitleg hoe je data's en cijfers kunt verwerken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het mogelijk is maar.. als het uit een database in dit formaat komt kan het ook volgens een ander formaat uit de database komen. Misschien moet je eens gaan praten met de databasebeheerder en kan hij een file leveren met alle waardes geaccumuleerd zoals je het wilt hebben.
Als je programmeren wilt leren en tijd hebt, zou je dit een leuk projectje zijn om mee te beginnen. Je moet dan wel een taal uitkiezen, Gratis talen zijn:
java, python of perl. Dit zijn talen die bovendien op alle computers beschikbaar zijn. (Python is misschien wel de mooiste). Anders kun je ook aan de slag met Excel, maar dat werkt alleen voor windows (als je met macro's en vba aan de gang gaat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het met een pascal programma oplossen, maar dat is allemaal geen eenvoudige koek, die je zomaar leert en waar je nog wat van opsteekt. Waarschijnlijk is via Excel een eenvoudiger methode. Iedere file op een aparte sheet en dan een sommeer sheet maken.
Maar dat zal - vanwege de ongestructureerde intput een hoop schrijfwerk worden. Daarom zou ik altijd eerst een pascal programma schrijven om bijv. in file 2 b=0 tussen te voegen.