Hoe krijg ik een rand rondom de plaatjes van dit random image script (html)?

Ik heb het volgende html script gedownload voor mijn website en hij werkt voor mij bijna perfect... Ik zou graag nog een gekleurde rand (border) rondom de foto's willen. Kan iemand daarmee helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Op zich heeft Livoo een prima antwoord gegeven, maar als je het helemaal goed wilt doen zorg dan dat je pagina opmaak in je css staat en niet op je pagina zelf.
Dat wil zeggen:
Voor de inhoud van je pagina, tekst en plaatjes gebruik je je html file, en om de lay out van al die elementen op te maken gebruik je een .css bestand waarnaar je in de sectie van je html file linkt.
Als je bijvoorbeeld je tag een border wilt geven dan open je je .css file en voegt de volgende tekst toe:

img{
border: solid 2px grey;
}

Als je je .css file correct aan je html file hebt gelinkt dan zullen alle elementen op je website nu een grijs randje rondom hebben van 2 pixels dik.
Waarschijnlijk wil je niet AL je plaatjes een rand geven (een logo bijvoorbeeld niet) dus kun je het beste een css class maken voor plaatjes met randje. Dat doe je bijvoorbeeld zo:

.plaatjesmetrandje{
border: solid 1px black;
}

Als deze code in je .css file staat (let op het puntje aan het begin) dan kun je deze class in je html toepassen wanneer je maar wilt. Dat doe je door je tag die class te geven:

Vanaf dat moment heeft ieder plaatje dat je daar gebruikt een (in dit geval) 1px dik zwart randje.

Het lijkt wat omslachtiger, maar het is netter en zorgt er uiteindelijk voor dat je een betere website hebt die beter gevonden wordt door de zoekmachines en sneller kan laden doordat je minder code nodig hebt.

Tot slot nog even twee tips:
-Gebruik altijd liever .png files voor plaatjes / foto's of anders .jpg
-Net zoals je je opmaak beter in een aparte file kunt zetten die aan je .html file gelinkt is, kun je eigenlijk beter ook alle soorten script (in dit geval javascript) in een extern bestandje zetten (in dit geval dus een .js bestand)

Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voeg het woordje border met = en de grootte tussen aanhalingstekens toe aan .

voorbeeld:

Toegevoegd na 3 minuten:
of: