Is de EAN code voor bijv. bol.com persoonlijk of product gebonden?

Ik haal producten uit China. Deze verkoop ik op mijn website. Nou wil ik ze ook verkopen op bol.com, en iemand bied al dezelfde producten aan als ik, alleen heeft er zelf een naam aangegeven. Ik had deze gekopieerd en ook aangeboden. Nou kreeg ik van hem een mail dat ik het weg moest halen en hij dreigde met een advocaat. Nu is mijn vraag staat hij in zijn recht? Is de EAN product gebonden of persoon gebonden? Of is hij voor iedereen zijn gebruik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier kun je zien wie de eigenaar is van een barcode;
8711596177039 Je zou bij het bedrijf kunnen nagaan wat voor product er aan de barcode hoort te hangen.

Antwoorden (1)

De EAN code is een 13 cijferige code voor Europese artikelnummering. Het bedrijf GS1 heeft een coördinerende functie en geeft codes af aan fabrikanten die een nieuw product op de markt brengen. De code is artikel gebonden, dus niet persoonsgebonden.

Op de Bol winkel mag je alleen artikelen aanbieden die zijn voorzien van een ISBN of EAN-nummer. Je mag geen illegale artikelen of kopieën verkopen.

Je mag dus de algemene EAN code gebruiken die op jouw originele artikel staat vermeld. Het is ook mogelijk naast de EAN code een niet verplichte Reference code te gebruiken. Dat is een eigen referentiecode van een verkoper. Gebruik alleen de algemene EAN Code die op je te verkopen artikelen staat. Als je geen andere zaken of referentiecodes van andere verkopers kopieert heb je geen probleem.