hoe maak ik een verschaalbare site liquid design?

volgens mij is het mogelijk om een verschaalbare site te maken doormiddel van css, maar weet niet precies hoe?
kan iemand mij uitleggen of een goede tut site geven?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat doe je met CSS. Het idee van een "liquid layout" is dat je de paginabreedte een percentage maakt (bijv. 90%), zodat je website zich netjes aanpast aan de browser van je bezoeker. Bij een "fixed layout" gebeurt dat niet, daar is de paginabreedte niet veranderlijk (bijv. 960 pixels).

Onderstaande bronnen helpen je ongetwijfeld op weg met je eigen liquid layout. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de bronnen zijn echt goed. dank je wel

Andere antwoorden (2)

Goede bronnen hierboven!

Even mieren.... Op zich kon je namelijk vroeger al een liquid site maken met tabellen in plaats van CSS stylesheet opmaak (
Het principe is inderdaad dat je met percentages werkt met 100% als volledig beeldvullend inderdaad. Je kunt vervolgens bijvoorbeeld het verticale menu (stel dat je dit hebt) ook weer een percentage geven (20% bijvoorbeeld) of deze juist weer vast zetten (width: 250px; bijvoorbeeld). Maar onderschat niet de problemen die je allemaal moet oplossen voor een goed werkende liquid website!

Wat je trouwens ook vaak ziet, en misschien bedoel je dit, is dat alleen de achtergrond van de website beeldvullend is en dat de echte inhoud (tekst, plaatjes navigatie) een vaste breedte heeft. Een mooi voorbeeld hiervan is de site van Firefox, zie http://www.mozilla-europe.org/nl/firefox/

Ik kan bronnen noemen, maar als je gaat googlen op "Liquid CSS", "liquid tutorial" en meer van dergelijke combinaties dan is bijzonder veel goede uitleg te vinden.

Succes met de informatie zoektocht! (Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het tricky gedeelte is waarschijnlijk de achtergrond. In css kan je inderdaad met percenten werken. maar niet elke browser ondersteund de nieuwe functionaliteiten van CSS. Iets dat steeds werkt is met een achtergrond afbeelding werken.

img#bg {
position:fixed;
top:0;
left:0;
width:100%;
height:100%;
}

^^CSS (de position fixeren op pixel 0,0 en de hoogte en breedte op 100% zodat hij volledig alles vult. ook alle paddings en margins op '0' zetten is een veilige optie zodat je geen witte rand krijgt rond je achtergrond)

background image

^^hiermee voeg je de afbeelding toe aan je website. als je dan in je CSS goed met 'Z-index' ofwel layers kan werken komt deze mooi onderaan te staan ongeacht welke webbrowser je gebruikt. Dit zijn namelijk allemaal al oudere functionaliteiten die zo goed als alle browsers ondersteunen.

Wat nog een probleem kan zijn is het centreren van een bepaalde 'div' of 'box' in het css boxmodel. Dit pak je best ook aan doormiddel van oudere css truks omdat nog niet alle browsers de nieuwe ondersteunen.

bv:

#main {
position:absolute;
z-index:1;
height:100%;
width: 1024px;
top:0;
left:50%;
margin-left:-512px;
}

uitleg:

position: absolute -> niet relatief omdat dit een vaststaand element moet zijn.

z-index:1 -> laag nummer 1 (de laag met het hoogste nummer ligt bovenaan)

height:100% -> het moet in de hoogte schermvullend zijn (in dit voorbeeld)

width: 1024px -> stel de gewenste breedte in voor je div

top:0 -> het aantal pixels van de bovenrand dat de div verwijderd moet zijn (in het voorbeeld dus 0)

left: 50% -> dit is het eerste deel van de eigenlijke truk! ook hier kan je met percenten werken. je gaat dus de div laten beginnen vanaf de helft van je pagina.

margin-left: -512px -> deel 2 van de truk is de helft van de breedte af te trekken van de margin-left.

---> het resultaat is dat jou div mooi in het midden komt te staan (horizontaal)

vertikaal werkt deze techniek ook maar dan moet je de betrokken settings omdraaien.

Met deze technieken ga je al heel ver komen om een liquid desing te maken dat ondersteund word in bijna alle browsers.