ondersteunt elke browsers/OS javascript?

Ik krijg helaas niet echt een duidelijk zicht van welke browsers/OS systemen javascript draaien.

Draait elke browser/OS javascript zolang je java maar gewoon up to date houdt?

Of telt dit per OS of browser?.

Ik ben op het moment bezig met javascript voor een website maar ik weet niet of dit op alle OS/browsers draait.

Dit is wel belangrijk dat de website volledig op elke OS/browsers goed draait.

Mijn javascript kennis ligt nog niet zo heel hoog.

De OS systemen waar die op moet draaien is Windows, Mac en Linux
De browsers waar die op moet draaien is IE6, IE7, IE8, IE9, IE10, Chrome, Firefox en Safari.

Nu heb ik geen twijfels over Firefox, Chrome en de nieuwere IE versies maar wel de oudere versies van IE.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Waarom plaats je nu een logo van Java bij een vraag over javascript ? Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Javascript is niet hetzelfde als Java.

Het beste antwoord

Belangrijk is de realisatie dat javascript niet hetzelfde is als de taal java. Om van de browser specifieke ellende af te komen zie bijvoorbeeld de javascript gratis library jquery.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey Robo, Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat java en javascript twee dingen waren.
Maar bij deze neem ik dit stukje kennis even mee! Ik heb het inderdaad even opgezocht en ga straks even een artikel over javascript vs java lezen. Wel zou ik graag willen weten of javascript dan op alle browsers/Os hetzelfde werkt.
Dan kan ik dat javascript stukje alvast online zetten. Wat doet dat javascript library jquery?
Is dat iets waar mee je aan de slag kan zonder dat je er verstand van hebt of zou ik hier eventjes tijd voor moeten insteken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag Nesoor, Op zich is de taal Javascript standaard alleen de informatie boom in de diverse browsers kan afwijken en ook de benadering ervan met sommige functies kan anders zijn. Bijvoorbeeld in Internet Explorer heb je een andere Javascript functie nodig om een Ajax aanroep te doen naar de server dan in bijvoorbeeld de Firefox webbrowser. Dit kan zelfs met verschillende versies van een browser een probleem zijn.
Het nut van de JQuery Javascript library is dat die weet hoe je voor welke browser zaken voor elkaar krijgt. Je hoeft dus niet meer zelf dit allemaal uit te zoeken. Het is nuttig gereedschap en zal je wat tijd kosten om te doorgronden maar minder tijd dan dat je zelf kwijt zou zijn om alle variaties tussen alle browsers te leren kennen.
Een goede JQuery tutorial kun je vinden op: http://www.w3schools.com/jquery/
Ik zou ook het idee achter JQuery lezen:
http://jqfundamentals.com/chapter/jquery-basics
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties! De informatie die je me gaf was erg nuttig!
Ik ga er wat tijd insteken om w3schools door te nemen en JQuery.

Andere antwoorden (1)

Vrijwel elke zelfrespecterende browser ondersteunt javascript. Of javascript ook aan staat in de browser van de bezoeker is iets anders. Je kunt javascript gerust gebruiken.