Wat is het verschil tussen applicatieontwikkelaar en Media/Game-development?

Ik doe momenteel vmbo en zit in mijn examenjaar.
ik zit tussen 2 opleidingen te twijfelen : Media/game development bij Sint Lucas in eindhoven, of Applicatieontwikkelaar bij de summa college eindhoven (roc eindhoven), ik weet nog niet welke van deze 2 ik wil doen dus wil ik graag weten wat het verschil is tussen beide, doorstroom mogelijkheden naar hbo, en wat voor baan kan ik later krijgen.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Bij media/game development ligt de nadruk op het maken van spellen en interactieve presentaties met beeld, geluid en wat verder nog mogelijk is, applicatie-ontwikkelling is veel breder. Elk stukje software is een applicatie.
Als het gaat om banen: meda-gameontwikkeling is een 'modestudie' en er zijn er niet zo gek veel van nodig. Applicatieontwikkelaars heb je in alle segmenten van de ICT nodig. Dus tenzij je een verschrikkelijk getalenteerde creatieve game-ontwikkelaar bent met een hoofd vol briljante gameconcepten die zijn grootste passie wil volgen, zou ik voor de applicatie-ontwikkeling gaan. Dan kun je binnen de applicatie-ontwikkeling altijd nog ontdekken of games jouw ding zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek eens naar vacatures in beide richtingen; je zult zien dat er meer vraag is naar applicatie-ontwikkelaars dan spelletjes-ontwikkelaars.

Applicatie-ontwikkeling is nogal een breed gebied. Zelf schrijf ik "LOB"-applicaties voor bedrijven, dan moet je vooral denken aan het bewaren en manipuleren van veel gegevens. Verder zijn er mensen die "Apps" schrijven voor mobiele telefoons, en dat gebeurt hier in dezelfde omgeving (als je het ene kunt, dan ook het andere)

Ontwikkelen van games klinkt natuurlijk een stuk leuker en interessanter. Zou dan echter wel het curriculum opvragen, en kijken welke lessen men geeft; er zullen genoeg programmeerlessen in moeten zitten om het "nuttig" te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De opleiding Media-/gamedevelopment zijn 2 aparte richtingen, maar gezien ze veel overeenkomsten hebben, zijn ze in de basis samengevoegd.

Mediadevelopment bij SintLucas is eenvoudig gezegd: Media & Development. Na afloop gaan veel studenten werken als front-end developer of app developer of stromen (versnelt) door naar het hbo. Je werkt voornamelijk aan de voorkant en tot op zekere hoogte aan de achterkant van mediauitingen, denk aan een webshop, intranet, webapp, mobile app of stukje besturing van hardware.

Kijken we naar Applicatieontwikkelaar dan praten we over desktop applicaties en web applicaties voornamelijk. Je zit wat dieper in de codes te werken en niet zozeer op de voorkant, daarbij is het testen veel uitgebreider weggezet .

Het grootste verschil zit dus ook in het vormgevende en test gedeelte. De Mediadeveloper krijgt een flinke rugzak met kennis over wat grafisch verantwoord is, terwijl de applicatieontwikkelaar meer krijgt te leren hoe je een berekening kan maken van verschillende tabellen en dit zo optimaal mogelijk kan laten draaien op de achtergrond met bijbehorende tests.

Uiteindelijk kan je met beide opleidingen dezelfde baan krijgen, maar ben je anders gespecialiseerd. (In de game-industrie werk krijgen is bijna alleen mogelijk als je van SintLucas komt met de opleiding Gamedeveloper) Wat belangrijker misschien is, dat je gaat afvragen of je aan de voorkant (Mediadevelopment) wilt werken van software of aan de achterkant (Applicatieontwikkelaar).

Wil je met gaming verder gaan en geweldige werelden programmeren met bijpassende natuurwetten of een mooie mobile game maken. Dan moet je echt gaan voor Gamedevelopment. Want dat leer je alleen daar.