Hoe zeg ik in Delphi dat iets gelijk is aan niets?

Als een invoervak leeg is, dan moet ik er mee rekenen, ik dacht dus

:= '' Dat is niets gewoon tussen 2 aanhalingtekens. Hij accepteert het ook maar tijdens het runnen zegt delphi dat: '' is not a valid floating pointing value. Maar dat is toch juist mijn bedoeling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Null

Antwoorden (2)

Blijkbaar probeer je iets als een getal met decimalen (een floating point value) te behandelen dat een string is. '' (een lege string) is geen getal maar een string.

Je zou de waarde kunnen typecasten of converteren naar een getal. Dan kun je er wel mee rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foutmelding zegt het al: "geen geldige floating point" (getal), want iets tussen quotes is een string.
Afhankelijk van het datatype wat terugkomt van je invoervak, kun je := 0 proberen of := nil

Toegevoegd na 10 minuten:
Een andere mogelijkheid is het invoervak eerst te checken VarIsNull():

if (not VarIsNull(Invoervak)) then
begin

end;