Hoe kan ik checken wie mijn bestanden download?

Ik loop op dit moment stage en nu is mij gevraagd uit te zoeken of het mogelijk is te zien wie de bestanden van de site download. Ik meen mij te herinneren dat dit wel het geval is, maar weet dit absoluut niet zeker. Wie kan licht op deze zaak werpen? En is het misschien zo dat dit alleen kan bij bepaalde typen bestanden (PowerPoint, .pdf)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dit kan je via de serverlogs of als je een CMS (content management system) gebruikt zien. Je krijgt natuurlijk geen naam ofzo te zien enkel een IP-adres en wanneer die welke bestand heeft opgevraagd.

Als je bijvoorbeeld een Apache web server hebt draaien dan krijg je bijvoorbeeld dit uit de logs halen:
66.249.64.13 - - [18/Sep/2004:11:07:48 +1000] "GET /robots.txt HTTP/1.0" 200 468 "-" "Googlebot/2.1"

Het IP-adres 66.249.64.13 vroeg op 18 sep 2004(:11:07:48 +1000) het bestand /robots.txt op.

Wil je een enkel van een betaald type extensie en meer statistieken hebben (wekelijkse of maandelijkse overzichten) dan zou ik een PHP script of een module voor de gebruikte CMS aanraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als aanvulling op bovenstaand antwoord:

Ik ga er vanuit dat je Apache gebruikt op een linux machine. Dan staan de log's van apache in de directory:
/var/log/apache2
Hoe je specifieke log heet, hangt af van je configuratie.
Als je de laatste 20 regels wilt zien van /var/log/apache2/access.log type je
tail -n 20 /var/log/apache2/access.log

Zoek je een bepaalde filenaam o.i.d., kan je met 'grep' de regels uit de log halen waarbij dit is opgevraagd:
less /var/log/apache2/access.log | grep "naam die je zoekt"

Wil je tot slot weten van wie de ip-adressen zijn:

whois [ip-adres] en je krijgt de entry in de whois database.

Toegevoegd na 2 minuten:
whois 66.249.64.13 levert 'GOOGLE' op

Uiteraard zijn bovenstaande acties in een script (bash / python / perl etc..) te stoppen, welke uitvoer genereert naar een file / mail / twitter / webpagina etc.... Dit script kan je met cron periodiek laten draaien.