Ik wil geautomatiseerd specifiek tekst uit verschillende e-mails halen en plaatsen in een Excel lijst, kan dit met behulp van software?

Dagelijks moet ik specifieke stukken tekst uit e-mails halen en plaatsen in één Excel document, het gaat hier om de NAW gegevens van onze klanten. Ca. 75 e-mails per dag en deze e-mails hebben allemaal dezelfde structuur. Is het mogelijk om dit te automatiseren? Bijvoorbeeld dat ik definieer om welk stukje tekst het gaat en dat ik de software het in Excel laat zetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je Excel gebruikt, neem ik aan dat je ook Outlook hebt. Je kunt in Outlook met VBA een macro programmeren, dat de mailtjes verwerkt zodra ze binnenkomen. Als de structuur van de mailtjes steeds gelijk is, kun je die macro de message body laten ophalen en het gewenste gedeelte in een Excelsheet laten plaatsen.

Dit vergt uiteraard wel wat handigheid met programmeren. Er zal ook best wel wat tijd in gaan zitten, maar het kan.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Ik zal hier eens over nadenken en kijken of we wellicht met behulp van een extern iemand een VBA script kunnen krijgen.
Worden de e-mails ook gestuurd om de NAW-gegevens van de klanten te krijgen?

Wanneer dat zo is, kun je beter kijken naar een online dienst waar de klanten hun gegevens in een webformulier invullen. Je kunt vervolgens de ingevulde gegevens in Excelformaat downloaden.

Wanneer je over 75 records per dag praat, zul je wel bij een betaalde versie uitkomen. De gratis varianten zijn vaak beperkt tot max 100 entry's per maand. Wel kun je deze meestal 14 dagen gratis uitproberen.

De tijdwinst die je hiermee boekt weegt vaak ruimschoots op tegen de extra kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, het probleem is echter dat deze formulieren via externe partijen binnenkomen die allemaal werken met hun eigen systemen. Wel zijn de velden in de e-mails telkens hetzelfde. De e-mails waar het om gaat zijn kopieën van orderbevestigingen en helaas dus niet aan de voorkant via een aanmeldformulier te automatiseren. Nogmaals bedankt voor je hulp.