Waar moet ik beginnen met leren programmeren?

Ik wil graag leren progammeren en hacken etc. (niet een hackende hacker, maar een goede hacker, een "white-hat"). Ik weet er bijna niks vanaf. Ik heb 2 jaar geleden een cursusje HTML gedaan. Dat was niet veel, alleen de standaard HTML codes. Ik wil heel graag leren programmeren, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Wat is het handigste voor mij om nu te doen? Zijn er sites die dit simpel uitleggen? Is er een "programmeren voor dummies?"-boek? Als U veel van programmeren weet, kunt U me dan vertellen waar U dat heeft geleerd? Of misschien zelf de basics uitleggen? Is dit wel te leren via internet? Moet ik een cursus nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

www.codecademy.com
Mischien werkt dat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
programmeren is als een taal leren zo zijn vele programmeertalen, het hangt er van af wat wil je maken.
Als je bijvoorbeeld een website wil maken gaat dat via html ,
wil je wat meer uit halen dan kan je bijvoorbeeld javascript, php,css doen zoals op
http://www.w3schools.com.
Er staat ook veel op internet,

http://www.google.nl/search?=leren programmeren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde dat je op internet kon zoeken op leren programmeren

Toegevoegd na 27 minuten:
Hacken
bron wikipedia
Hacken is het vinden van toepassingen die niet door de maker van het middel bedoeld zijn, speciaal met betrekking tot computers.

bron infonu
Als een computer gehackt is, wil het (in negatieve zin) zeggen dat iemand heeft ingebroken op de computer van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vraagt nu iets dat erg afhankelijk is van jezelf, leren programmeren kan op zich iedereen maar niet iedereen kan het via internet leren. Je moet wel aanleg hebben voor het programmeren als je het via internet wilt doen, en daarnaast is het het beste als je weet wat je graag wilt kunnen maken.

En met leren 'hacken' ben je nog verder van huis want de ontwikkelingen veranderen erg snel en daar moet je dan ook in mee gaan, wil je nog bij de tijd blijven.

en nog een belangrijk iets is dat je erg veel tijd erin moet gaan steken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Aanleg" is overbodig.
Op Udemy vind je verschillende cursussen om programmeren te leren. Het kost vooral veel tijd om het goed te leren.

Een bijzonder goede cursus vind ik zelf: http://ude.my/buzbe
Dit is een cursus met 220 colleges die uitleg geven over alle belangrijke programmeertalen: van XHTML, CSS, Javascript tot de meer geavanceerde (maar ook populaire) talen zoals PHP, XML, jSON, AJAX, jQuery, MySQL database en het nieuwe HTML5+CSS3