Met welke taal leren programmeren?

Hallo allemaal!

Ik wil graag leren programmeren maar met welke taal kan ik het best mee beginnen?
En wat zijn goeie boeken en tutorials op internet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
gvrox
11 jaar geleden
Wat wil je precies programmeren, en waar moet het op draaien ? Windows, Mac OS, iOS, Android, of wil je iets op het web doen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet op windows draaien.
gvrox
11 jaar geleden
Visual Basic wordt vaak wel gezien als een taal voor beginners, maar als je ook nog verder wil gaan met programmeren, dan zou ik C# aanraden. De gratis ontwikkelomgevingen vind je op http://www.microsoft.com/visualstudio/eng/downloads#d-2010-express
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je af willen raden om met VB te beginnen als je serieus wilt leren programmeren en later ook andere talen wilt leren. In dat geval is de VB ervaring alleen maar in je nadeel. C# is inderdaad een beter begin, ondanks dat het leren dan wat langer duurt.

Het beste antwoord

Het hangt heel erg sterk af van wat je er mee wilt doen.

Als je leuke Apps wilt bouwen die (semi) zelfstandig op een PC kunnen draaien, da is mijn advies, afhankelijk van je het besturingssysteem waar het op moet kunnen werken, voor Windows omgevingen Visual Basic als je gemakkelijk wilt instappen en C# (dat niet zo heel veel ingewikkelder ia dan het huidige Visual Basic) als je toch van plan bent professional te worden en voor Linux omgevingen C++.

Als je voor het internet wilt programmeren kun je het beste eerst HTML(5) leren (strikt genomen geen programmeertaal, maar wel noodzakelijk om voor het web te programmeren). Vervolgens is het doel weer belangrijk. Wil je gewoon leuke interactieve websites maken dan is PHP, gecombineerd met mySql, om te beginnen een goede keus. Wil je robuuste applicaties maken dan zou ik kiezen voor ASP.Net in combinatie met C# en MS SQL. Je leercurve is dan wat langer, maar je legt een stevige basis.
rose
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou beginnen met visual basic, op internet kan je genoeg tutorials vinden, je kunt ook cursussen volgen.

Mvg Laurens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou met php beginnen, kan je gelijk leuk websites bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Python.....
Ik vind het zelf een erg prettige, begrijpbare taal.

Zelf heb ik een boek gebruikt om de eerste stapjes te zetten. Sindsdien type ik gewoon mijn python probleem in, en vind het antwoord in een van de vele tutorials.

Succes!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een pro voor Python:

Het is een van oorsprong Nederlandse taal. Ondertussen hangt het halve internet aan elkaar met de stukjes python als plakband.
Iets om trots op te zijn!!! Dat doen 'we' toch beter dan voetballen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik probeer hier een beetje een samenvatting te maken van wat ik heb gehoord:
C is zo ongeveer de moeder van alle talen. Wel lastig, maar als je het begrijpt kan je makkelijk andere leren.
C++ uitbreiding van C. Wel handig, maar heeft z'n eigenaardigheden. Geen aanrader.
C# uitbreiding van C die vooral voor Microsoft platformen is. Schijnt wel goed te zijn.
Python aardige taal die wat makkelijker probeert te zijn dan C.
VisualBasic taal die heel makkelijk probeert te zijn. Ook van Microsoft. Op lange termijn zul je er waarschijnlijk van af willen.
Javascript scripttaal die aardig is omdat je snel resultaten kan zien, en er veel voorbeelden zijn. Draait gewoon in je browser. Heeft echter heel veel eigenaardigheden. Vereist kennis van HTML.
ActionScript hier kan je Flash-applets in schrijven. Nooit mee gewerkt, maar lijkt op JavaScript.
PHP voornamelijk gericht op webservers en tekst. Kennis van HTML kan het leren vergemakkelijken.

Het is inderdaad belangrijk dat je een taal kiest waarmee je iets nuttigs of leuks kan doen. Voor alle talen bestaan er manieren om grafische applicaties te maken, maar VisualBasic, Javascript, ActionScript en C# zijn in dat opzicht het makkelijkst (in die volgorde). Je kan ook voor het moment een taal kiezen die het makkelijkst is.
Als je gamet kan je ook kijken of je scripts kan schrijven voor de spellen die je speelt.