Hoe kan ik een logo in InDesign zetten zonder dat hij 'korrelig' wordt?

ik heb een logo gemaakt en wil deze in InDesign zetten voor het maken van een visitekaartje. Maar wanneer ik deze in InDesign zet (zowel in PDF als .AI formaat) wordt het logo ontzettend korrelig. Dit ziet er dus niet uit...

Wie weet hoe ik het logo in het InDesign bestand kan zetten zonder dit vele verlies van kwaliteit?

Toegevoegd na 1 uur:
Het logo wordt in InDesign al meerdere malen verkleind. Dus het logo wordt niet opgerekt..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

este Sanne,

Er zijn verschillende redenen waarom dit verschijnsel zich voor zou kunnen doen. Maar laat ik uit gaan van het meest voor de hand liggende.

1. Check eerst of je geen ontkoppelde links hebt. Dan zie je een rood bolletje onderin je venster.

2. De standaard weergave van Indesign is ‘preview’. De gekoppelde afbeeldingen en illustraties worden in lage resolutie weergegeven. Hierdoor is het minder zwaar om het beeld op te bouwen op het moment dat je door je document bladert.
Je kan overigens Indesign wel alles in volledige resolutie laten weergeven. Probeer eens ‘weergave’ > ‘voorvertoning overdruk’ (sneltoets: alt+shft+cmd/ctrl+Y) Naast dat Indesign hier trager door wordt zie je bovendien ook de onleesbare tekens niet meer mocht je die ineens missen.

Ik hoop dat dit het antwoord op je probleem is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lag inderdaad aan de preview, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Trucje van een oud graficus: maak het origineel iets van 5x zo groot en verklein het dan. Je logo komt er dan veel scherper uit. Je zou softwarematig nog wel wat aan de dpi kunnen doen, maar dat is ongeacht je programma niet het meest wenselijke!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was het vergeten te melden in de info maar het logo wordt in InDesign al flink verkleind. Dus dit is helaas niet het probleem... Ik begin te vermoeden dat het iets binnen InDesignzelf is ..
Je hebt waarschijnlijk het logo als jpg opgeslagen en dat is een pixel afbeelding. Deze wordt inderdaad korrelig als je hem gaat vergroten. Logo's worden daarom altijd als vectorafbeelding gemaakt. Deze kan je oneindig vergroten/schalen zonder onscherp te worden. Het maken van een dergelijk logo doe je in een teken- of illustratieprogramma. Dit kan autocad of illustrator zijn, maar er zijn ook genoeg goedkope of gratis vector programma's te vinden als je even googled.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een illustrator bestand en geen JPEG. en hij wordt verkleind en niet vergroot. Dus dat is het helaas niet.. Vermoed eerder een instelling binnen InDesign...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Sanne, Er zijn verschillende redenen waarom dit verschijnsel zich voor zou kunnen doen. Maar laat ik uit gaan van het meest voor de hand liggende. 1. Check eerst of je geen ontkoppelde links hebt. Dan zie je een rood bolletje onderin je venster. 2. De standaard weergave van Indesign is 'preview'. De gekoppelde afbeeldingen en illustraties worden in lage resolutie weergegeven. Hierdoor is het minder zwaar om het beeld op te bouwen op het moment dat je door je document bladert.
Je kan overigens Indesign wel alles in volledige resolutie laten weergeven. Probeer eens 'weergave' > 'voorvertoning overdruk' (sneltoets: alt+shft+cmd/ctrl+Y) Naast dat Indesign hier trager door wordt zie je bovendien ook de onleesbare tekens niet meer mocht je die ineens missen. Ik hoop dat dit het antwoord op je probleem is.