Hallo, Is het mogelijk in Vis.Studi. 2010 een tabel in een winform door gebruikers te laten bewerken? Niet met buttons, maar rechtstreeks in de tabel?

Momenteel ben ik een applicatie aan het bouwen in VB 2010 Express Edition. Daartoe heb ik vanuit Acces 2010 een aantal tabellen(databases) geplaatst in een Windows Form.
De tabel bestaat uit de volgende velden/kolommen: ID,
Producten & Activiteiten, Aantal, Kosten van product/activiteit Exclusief btw 21%, BTW bedrag, Totale Kosten Inclusief BTW, Begindatum, Einddatum, Bijlage.

Het is de bedoeling dat gebruikers in de tabel een product&activiteit kunnen kiezen adhv een combobox en dat dit daarna word doorgerekend in de tabel. Dus er moet een automatische somfunctie in de tabel komen, een combobox (door de gebruiker in te vullen), 2 datepickers, en prijs*hoeveelheid functie.

De gebruikers moeten wel echt gebruik kunnen maken van de tabel, niet van losse textboxen/comboboxen die in het form zijn gezet. Ook niet dmv buttons die de tabel bewerken. Maar de wens is dat de gebruikers rechtstreeks in de tabel de vrije velden invoert (kolom producten&activiteiten) en datum. De gebruiker moet tevens regels kunnen toevoegen (onbeperkt). De totalen van de tabel moeten worden weergegeven in textboxen los van de tabel.

Ik hoop dat iemand mij hiermee stapsgewijs op weg kan helpen. Ik ben een beginnende programmeur dus graag in makkelijke taal het antwoord formuleren.

Misschien zijn er ook efficiëntere alternatieven mogelijk, bijv. een excel tabel (bewerkbaar door gebruiker) in windows form zetten? Ik hoop dat er makkelijke oplossingen zijn dit te realiseren.

Alvast Dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat jij wilt, dat kan met een DataGridView, die kun je editable maken. De andere controls kun je daaraan dan binden.

Het gaat echter te ver om dat hier stap voor stap neer te zetten, je zult je echt wat meer moeten verdiepen in C# of VB.Net.

Hier in ieder geval een linkje naar informatie over hoe je een editable datagridview maakt.:

http://www.codeproject.com/Articles/26289/Editable-and-Multi-Functional-Datagridview
rose
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het antwoord! Heeft me erg veel geholpen.