waarom is mijn photoshop bestand nog steeds pixelachtig op 100% met 300 dpi ?

ik ben bezig geweest met het ontwerpen van een visitekaartje op een grote van 8,5 bij 5,5 cm. In het resultaat is duidelijk pixelvorming te zien terwijl er ook vectorbestanden in verwerkt zitten en de photoshop defaults staan ingesteld op 300 dpi.

waarom krijg ik die pixels in mijn ontwerp?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

U kan uw ontwerp beter ontwikkelen op een zo groot mogelijk formaat, tot 4 of 8 maal zo groot.
Nadien resizen naar het door u gekozen formaat.

Voor het printen kan u bij voorkeurinstellingen voor 600 dpi kiezen en u zal zeker geen pixels meer zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is, met alle respect, echt het slechtste wat je kunt doen!! Resizen is ook dataverlies.
Bedoel je dat je weergave op je scherm op 100% staat? Of je op 100% afdrukt?

In het eerste geval, trek je er niets van aan. Je netto ontwerpformaat moet dan ongeveer 1000x650px zijn. Als dat zo is heb je altijd voldoende pixels voor je afdrukformaat. Je kan zoals in het andere antwoord staat ook ontwerpen op een hogere resolutie, houd er dan rekening mee dat je contrast vergroot wordt wanneer je kleiner gaat schalen.

Heb je misschien je tekst omgezet naar pixels en daarna vergroot?

Als je afdruk niet scherp is: houd je tekst zo mogelijk in vectoren. Kijk ook even naar je printinstellingen.

Als laatste zou ik je op het hart willen drukken een opmaakprogramma te gebruiken zoals bijvoorbeeld Indesign. Daar maak je het jezelf héél véél makkelijker mee. Vergeet de bleed/afloop niet, daar zijn in Photoshop geen instellingen voor…
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt het bestand prima opgemaakt. 85mm x 55mm @300dpi maar zorg ervoor dat je zeker weet dat je vectorbestanden gebruikt en photoshop laat smart-objects meestal weergegeven worden in niet al te beste kwaliteit. probeer je smart object te rasterizen.

en... print m uit! Is het resultaat goed? vraag dan aan de drukkerij bij het aangeven van het bestand of het goed is.

Zo te zien aan jouw verhaal klopt het helemaal.