Als iets de GNU GENERAL PUBLIC LICENSE heeft, kan je dan de code kopieeren en inclusief naamsvermelding voor jezelf beginnen?

Een vriend en ik werken al een tijdje aan een project op GitHub. Na al meerdere pull-requests te hebben verstuurd begint ons geduld nu een beetje op te raken. De oorspronkelijke ontwikkelaar van 't project is niet meer actief en onderhoudt het project ook niet meer. Het is echter wel een mooi project, dus wij vroeger ons af: mogen we het project "forken" (overnemen) en onder een andere naam verdergaan? Uiteraard zullen we wel de naam van het oorspronkelijke project en de oorspronkelijke maker vermelden.

De licentie van het project is de GNU GENERAL PUBLIC LICENSE.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat mag, voorwaarde is wel dat je de code van jullie fork ook weer uitbrengt onder dezelfde licentie. Dus jullie code moet ook weer vrij te gebruiken zijn door anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de voorwaardes zijn:
- Open-source
- Naamsvermelding
- Zelfde licentie ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De voorwaarden kun je lezen in de GPL zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html kun je lezen dat wijzigingen toebrengen niet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Stefjager: Nou, wijs jij dan eens aan waar precies in de GPL staat dat je geen wijzigingen mag aanbrengen??? De GPL is een van de belangrijkste free software/open source licenties. Het belangrijkste kenmerk van free software/open source is juist dat je WEL wijzigingen mag aanbrengen. En jij gaat ons hier vertellen dat het niet mag?
Zoals in de derde allinea te lezen valt: that you can change the software or use pieces of it in new free programs, and that you know you can do these things.

Dus ja, je mag stukjes eruit gebruiken in nieuwe programma's. Zolang het programma dat je maakt maar gratis is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gratis wordt mee bedoelt dat je de code ook ter beschikking van anderen stelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de GNU GENERAL PUBLIC LICENSE mag je het project Kopiëren en verspreiden, maar GEEN veranderingen aanbrengen. Jullie mogen er dus niet mee verdergaan.