Moet je domeinnaam altijd per jaar/maand betalen en niet in een keer uitkopen?

Ik wil een domein naam registreren het liefst .nl maar dat kost €10,- is er ergens een goedkopere plek en kan ik het ergens uitkopen zodat ik die domeinnaam altijd heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, die rekening jaarlijks komen blijft. Zelf betaal ik 12 euro per jaar voor domeinnaam. Logisch eigenlijk want dan houden ze registratie erbij dat je eigenaar bent en niemand anders jou naam kan overnemen tenzij je dat wilt.

Het beste antwoord

Goedkoper vast wel (hooguit 8-9 euro, maar minder moet je niet op rekenen). Even googlen naar goedkoop .nl domein. Die kosten van 10 euro zijn
per jaar (zonder hosting). Domeinnamen kun je voor langere tijd vastleggen en zijn niet eigen eigendom zolang je het maar registreert en verlengt. Als je het laat verlopen en niet binnen een bepaalde tijd opnieuw verlengt wordt hij op den duur weer vrij gegeven.

Van de help sectie op mijndomein.nl:

Is de domeinnaam mijn eigendom?

Het antwoord is juridisch gezien nee. Maar de domeinnaam wordt door een registrar (een uitgiftepunt van een landenextensie of TLD) aan u uitgeleend. Wanneer u betaald krijgt u exclusieve gebruiksrechten voor de domeinnaam en bent u de houder van de domeinnaam. Maar de regsitrar houdt zich het recht voor deze in te trekken wanneer niet aan de gestelde algemene voorwaarden wordt voldaan of wanneer een gerechtelijke uitspraak hen dwingt de domeinnaam over te dragen aan een bepaald persoon of bedrijf. Het laatste gebeurt zelden want dit wordt in de meeste gevallen met de houder van de domeinnaam overeengekomen.

De registrar wil bij betwistingen over onterechte verhuizingen nog wel eens ingrijpen, zij zetten dan de domeinnaam terug in de oorspronkelijke situatie.

Toegevoegd na 56 seconden:
aanvulling op: *zolang je het registreert en verlengt is het dat dus wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Officieel koop je geen domeinnamen, je huurt ze. Op het moment dat je een domeinnaam registreert is deze, tenzij anders vermeldt, 1 jaar van jou. Hierna kan je dit natuurlijk verlengen.
Er zijn verschillende bedrijven die domeinnaamregistratie aanbieden. De prijzen voor Nederlandse domeinnaam liggen vaak laag, voor enkele euro’s heb je al een jaar lang een eigen domeinnaam.