Wat is een gebruikelijke naam voor het serverside script waar je AJAX(xhttp) requests naar stuurt?

Vrijwel alle web ontwikkelaars zijn wel bekend met ajax methodes.
Heel handig om asynchroon serverdata op te vragen vanaf de clientside nadat de website al geladen is.

Maar nu vraag ik me af, vanwege esthetische redenen: hoe noem ik het serverside script(s) waar ik de request naartoe stuur? Tot nu toe noemde ik het altijd server.php of zoiets maar dat vind ik er zo amateuristisch uitzien.

Iemand ideeen/ervaringen/kennis van de conventies op dit gebied?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Persoonlijk geef ik ze altijd een naam waaraan ik direct kan zien, waar voor het dient.

In het geval van Goeie Vraag zou ik bijvoorbeeld de reacties ophalen vanaf de pagina "getComments.php" o.i.d.

Goeie Vraag zelf haalt de comments op deze manier op:

http://www.goeievraag.nl/commentaar/bekijken/313838/0?show_form=true

En mocht je alle AJAX requests met 1 bestand op willen kunnen vangen, dan zou je hem iets van AJAXRequestHandler kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie suggestie ja. Ik was intussen ook al op request.php uitgekomen, maar misschien is het handiger om voor het overzicht de requesthandlers op te splitsen in bestanden voor verschillende modules met verschillende functies.
Je zou netjes kunnen werken via het MVC principe (Model, view, controller).
In dit geval is het AJAX bestand de controller. Dus ajaxController.php zou een goeie naam kunnen zijn.

Persoonlijk verwerk ik alle ajax requests altijd in één file (met daarin natuurlijk weer subclasses). dit bestand heet bij mij simpelweg ajax.php

Wel zo makkelijk! :)