Als je een website maakt.. Hoe krijg je achter elke pagina .html weg?

Als je een website maakt.. Hoe krijg je achter elke pagina .html weg

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik je een Content Management Systeem ?

Antwoorden (4)

Dat kan met zgn. Rewrite rules. Als je Apache draait, maak een .htaccess bestand met daarin de rules.

Toegevoegd na 8 minuten:
Onderstaande rule zorgt ervoor dat de url http://jouwsite.nl/test de pagina bla.html weergeeft!

RewriteEngine on
RewriteRule ^test[/]?$ bla.html [L]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is misschien handig als je 4 of 5 pagina's hebt, maar met enkele honderden pagina's zou je toch beter kunnen gaan voor een rewrite rule die alle pagina's opvangt. :) RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME}\.html -f
RewriteRule ^(.*)$ $1.html [L]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, maar aangezien vraagsteller waarschijnlijk nog niet bekend is met dit fenomeen dacht ik, laten we simpel beginnen. Nu moet hij googelen op "rewriterule" en er alles over leren. En misschien gaat hij wel voor de oplossing met voor elke pagina een directory met een default document (index.html). Maar goed, helemaal mee eens, jouw generieke rule is de beste aanpak!
Met om het even welk programma gaat u naar "opslaan als" en daar zit zeker een .html bij. Dan wel opslaan in een aparte directory (folder) bv: mijn website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U heeft de vraag geenszins begrepen en uw antwoord slaat dan ook als de zogenaamde tang op het zogenaamde varken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met "weg krijgen" dacht ik dat net de bedoeling was om dat er weldegelijk achter te krijgen. Ik ben dat Nederlands nog niet zo goed gewoon. Jullie taalgebruik is anders dan in Belgie.
Zou ik niet doen. De meeste besturingssystemen herkennen het bestand dan niet meer als website en krijg je een ander beeld te zien, zonder regelovergangen via
die zie je dan gewoon zoals ik het net schreef. Wat je wel kan doen is alles in index.html zetten. Die zie je helemaal niet, want dat is de eerste pagina van het hele domein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas patio, je gebrek aan kennis openbaart zich hier. Het heeft puur te maken met de webserver hoe hij omgaat met de adressering in de http request, en de header van het bestand, itt de extensie. Achter de bestanden op de server zelf kun je rustig de extensie .html laten staan, maar je kunt de server zo instellen dat requests als http://www.website.nl/poep.plas verwijzen naar het bestand poep.html. En zelfs dat hoeft niet, omdat de browser niet door de extensie, maar door de header van een bestand dat hij van de server ontvangt weet wat erin staat. Als het bestand poep.plas heet en als header heeft type = "text/html", dan krijg je gewoon een webpagina in je browser. Oftewel, nee je antwoord klopt geenszins.
Maak een .htacces rule aan!