Hoe kan het ik dat als ik een filmpje in HD opneem, het dan nog maar 480p is als ik het bewerk (Sony Vegas) en als ik het geupload heb (als .avi)?

Ik heb pas op school een filmpje gemaakt in HD (720p), en als ik het op de tv afspeel, is het nog steeds HD. Maar eenmaal ik ze op mijn pc zet en ze wil bewerken, is de kwaliteit niet beter meer dan 480p.

Doe ik dan ergens iets verkeerd als ik mijn softwareprogramma (Sony Vegas) opstart en begin te bewerken, of sla ik verkeerd op (ik dacht dat .avi de beste kwaliteit gaf)? Of ligt het probleem al eerder, nl. bij de beelden op de pc zetten, dat het daar misloopt. (Maar persoonlijk denk ik dat niet, want als ik die filmpjes bekijk (niet bewerkt en geconverteerd), die zijn nog steeds HD.

Dus dan moet het probleem er liggen als ik ze converteer. Ik heb 2 opties: opslaan als WMV (dan zien de filmpjes er opeens slecht uit) of opslaan als MPEG2 (heb ik nog nooit geprobeerd). Is MPEG2 dan beter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Weet je zeker dat je maar 2 opties hebt om de video te exporteren? Als het goed is heb je ook de mogelijkheid om HD-kwaliteit te kiezen. Bij mijn videobewerkingsprogramma heet dat een AVCHD-bestand, van b.v. 1920x1080. Dát is HD-kwaliteit; WMV of MPEG bieden geen HD-kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik mijn video exporteer van PMB (programma dat ik bij mijn camera gekregen heb waar ik mijn video's van mijn camera op dat programma zet) dan heb ik maar 2 opties (WMV en MPEG-2), maar via mijn bewerkingprogramma heb ik veel meer keuzes (maar geen AVCHD), hoewel mijn camera opneemt in AVCHD kwaliteit. Wel bij mijn bewerkingssoftware kan ik ook MPEG-2 kiezen, en dan staar er wel 1920x1080p tussen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat is dat PMB dan voor software? En waarom/waarvoor gebruik je het? Om de video van je camera naar je pc over te zetten?
Ik stop het SD-kaartje waar de video's opstaan in de SD-gleuf van m'n pc, en sleep de video naar een map. Vreemd dat je bij Vegas maar 2 opties hebt bij het exporteren. 1920x1080p is in elk geval HD-kwaliteit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die PMB zet erbij. Als ik mijn SD-kaartje er in steek, dan geeft mijn pc geen map, dan doet ie niks. Maar bij Vegas heb ik meer opties om te exporteren, dan heb ik dat verkeerd uitgelegd.
Pieter2011
12 jaar geleden
Leg nog eens uit waar PMB precies voor is: om de video van je camera naar je pc over te zetten? Raar dat je dat kaartje niet gewoon in je pc kan steken, want dan weet je in elk geval zeker dat je geen kwaliteitsverlies hebt. Kennelijk gaat de HD-kwaliteit ergens verloren en ik denk dus toch bij het overzetten van camera naar pc. Als de video in HD-kwaliteit op je pc staat, dan moet je die ook in HD-kwaliteit kunnen exporteren. Waarschijnlijk via die 1920x1080p-optie die jij noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal eens even typen wat er in de handleiding staat: De software PMB (Picture Motion Browser) Portable is voorgeïnstalleerd op de camcorder. PMB Portable biedt de volgende mogelijkheden: - Vlot beelden uploaden naar netwerkdiensten zoals bv. blogs
- Uploaden met een netwerkcomputer buitenshuis
- Registreren van netwerkdiensten die veel worden gebruikt In principe denk ik dat het iets is zoals Media Player ofzo. Ik kan filmpjes openen en bekijken, een slideshow maken, een disc maken, delen, ... Maar misschien is het helemaal niet de bedoeling dat ik dat via PMB doe, maar zoals jij zegt via de SD-kaart, dan zal ik eens op google zoeken waarom mijn pc die SD-kaart niet leest. Maar mijn camcorder heeft ook een USB-uitgang. Ik kies dan altijd de optie om de bestanden naar PMB te sturen, mss moet ik ze dan maar eens in een gewone map openen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, ik denk eerlijk gezegd dat het bij het uploaden van je camcorder naar PMB misgaat. Misschien is dat laatste wat je schrijft een goed idee: gewoon eens rechtstreeks in een gewone map zetten. En, na bewerking in Vegas, kiezen voor exporteren als 1920x1080p-bestand. Dan kán het bijna niet anders of je moet HD-kwaliteit overhouden! Wat je overigens nooit moet doen is een video rechtstreeks vanuit PMB of Vegas op b.v. YouTube zetten, want dan krijg je nooit HD-kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het eens geprobeerd zonder PMB, en dan lukt het wel in HD, maar ik heb gekozen voor 720x480p, want als ik dat opsla in 1920x1080p, dan neemt dat veel te veel plaats in beslag, en dan kan VLC - speler dat niet lezen (dan hapert die). Maar 720x480 is toch ook al een kwaliteit.
Pieter2011
12 jaar geleden
720x480 is geen HD-kwaliteit. Maar ik denk dat het haperen vooral ligt aan het feit dat óf je harde schijf (bijna) vol is óf je pc niet aan de minimale systeemeisen voor HD voldoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal dan wel aan mijn pc liggen, het is nog een oude Windows XP.

Het beste antwoord

Je kunt zelf kiezen welk videoformaat je wilt hebben. Je moet alleen als 2e ook kiezen welk schermgrootte/kwaliteit. Open je filmproject in Vegas en klik dan op de menubalk bij Project en dan zoeken naar "render as". Als je daar op klikt krijg je een lijstje met de formaten die je kunt kiezen. Als je dan op avi dubbelklikt kun je kiezen uit bijv. NTSC, PAL, HD720p en HD1080p.

Zie onderaan voor een screenshot van mijn Vegas programma. Ik weet niet of je dezelfde hebt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet dezelfde, maar ik neem aan dat ze ongeveer wel hetzelfde zullen zijn. In scherm 1 had ik .avi gekozen en in scherm 2 NTSC DV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nu gelukt? Of heb je nog problemen?

Andere antwoorden (1)

ik heb ook een tijdje last gehad van kwaliteitsverlies met filmpjes importeren in videobewerkingprogramma's. gelukkig voor mij en jou hebben heel veel mensen daar last van en staan er op internet vele tips waar je een paar settings moet veranderen ofzo en dat het probleem dan ineens weg is.

probeer bijvoorbeeld eens te googlen op 'qualityloss importing footage in sony vegas'.