Zijn wordpress themes illegaal?

Mijn zus, heeft een ex-vriend, en die is sitebuilder voor lokale winkeliers. Hij gebruikt wordpress, en haalt ipv themes te kopen de themes van torrentsites af. Als hij de naam van de auteur in de broncode laat staan, is hij dan strafbaar, als hij die sites voor anderen bouwt? Dit vraag ik mij af namelijk, want ik vindt het niet netjes om te doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

WordPress wordt verpreid onder GPL license. Dit betekent dat de WordPress code gratis is (als in...) maar ook dat afgeleide code ook gratis is.

Dat betekent weer dat thema's van WordPress NIET te licenseren zijn tegen een andere license BEHALVE plaatjes en specifieke elementen anders dan code.

Dit betekent dat de plaatjes, als het om een verkocht theme gaat, illegaal zijn om te gebruiken maar de layout en de code niet.

Zie ook enorm veel threads op: http://wordpress.stackexchange.com/search?q=license+theme en jarenlange threads op de WP Hackers List:

Dit is overigens een veelgestelde jarenlange vraag binnen de WordPress community door developers van plugins en themes: JAMMER maar GPL betekent OOK dat je plugin waaraan je 3 jaar gewerkt hebt ook gewoon onder GPL valt (dat betekent dus dat je hem wel kunt verkopen maar de ontvanger de code vrijelijk mag aanpassen en gebruiken).

Maar let op: plaatjes, flash e.d. vallen dus niet onder GPL.

Het business model voor makers van themes is dus gebaseerd op service.

Andere software die je via P2P download is vaak NIET GPL en dat betekent dus andere license voorwaarden en die mag je dus niet zonder meer hergebruiken.

p.s. mijn WP plugins vallen ook gewoon onder GPL omdat ik ook in GPL geloof maar het heeft een tijdje gekost voor ik begreep wat het betekende dat WordPress onder GPL gemaakt is en wat dat dat voor afgeleide code zoals plugins en themes betekend. (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Stallman)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt er wel eens gecontroleerd of je een theme echt hebt gekocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Perfect antwoord en zeer duidelijk!

Andere antwoorden (2)

Dat verschilt per theme. Sommige zijn gratis te gebruiken, onder bepaalde voorwaarden, voor anderen moet worden betaald. Dat het via een torrentsite is gedownload, zegt niets over de licentievoorwaarden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet betalen voor een commercieel theme, mag natuurlijk niet. Zeker niet als hij er zelf wel geld mee verdient.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe weet ik dan of het een commercieel theme is? Kun je ervoor opgepakt worden dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de auteur op zijn rechten staat zal hij de gebruiksvoorwaarden in het thema vermelden.
Als je inbreuk maakt op (auteurs)rechten ben je strafbaar, maar of je opgepakt zult worden weet ik niet.
Als hij thema's commercieel gebruikt (verkoopt) zou het zeer verstandig zijn om met de originele auteur contact op te nemen over het hergebruik. Je wilt als bedrijf niet als dief bekend komen te staan neem ik aan.
Gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal is vergelijkbaar met het gebruik van illegale software en een zichzelf respecterend bedrijf blijft daar verre van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt er wel eens gecontroleerd of je een theme echt hebt gekocht dan?
Iedere wordpress-theme heeft een licence.txt waarin je kunt nalezen onder welke voorwaarden je het mag gebruiken. Veel themes mag je vrij kopieren, andere weer niet.

De auteur kan een eventuele overtreder van de licentie voor het gerecht slepen, zelfs als die overtreder de naam van de auteur uit de broncode haalt.

Of je een theme binnen haalt over http of torrent maakt niet uit qua auteursrecht. (Maar over http gaat het wel veel gemakkelijker.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt er wel eens gecontroleerd of je een theme echt hebt gekocht dan?