Is het mogelijk om verschillende instelling voor bepaalde browsers bij het maken van een site?

Ik moet een site maken voor school (met css en html), en moet goed werken in chrome en Internet Explorer. Maar helaas ziet de site er iets anders uit in chrome dan in IE. Is het mogelijk een bepaald css bestand te koppelen aan bepaalde browsers, zodat alles er wel het zelfde er uitziet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het bovenstaande antwoord is handig om IE versies met elkaar te vergelijken, maar je kan er niet echt het verschil mee zien tussen twee browsers.

Het probleem dat een site op de ene browser anders wordt weergegeven dan bij de ander, is een bekend probleem. Elke browser hanteert zijn eigen standaard waardes voor niet gedefinieerde properties.

Het makkelijkst is dus deze properties wel te definiëren, zodat ze in beide browsers gelijk staan, hoewel dat ook niet in altijd werkt.

Desalniettemin is er altijd wel een manier te vinden om, zonder naar de browser te kijken, de site toch goed weer te laten geven. Helaas kost dit soms wel tijd en ervaring.

Mocht je toch andere instellingen voor bepaalde browsers willen, en je maakt geen gebruik van een server-side script, dan zou ik in jou geval gebruik maken van Javascript.

Via Javascript kun je kijken welke browser er gebruikt wordt, en op die manier een CSS bestand weer laten geven, waarin alle instellingen voor die browser staan.
Je code zal er dan ongeveer zo uitzien:

Inhoud van je site komt hier

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! kheb gewoon even naam van de css bestanden in de script veranderd, en werkt super.
Maar nog 1 vraag, Als je aan de rest van de browsers ook nog een css bestand wilt koppelen, hoe doe je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu: if(ua.indexOf("chrome") != -1)/*Als browser chrome is*/
{
link.href = "chrome.css";/*Link naar chrome css bestand*/
}
else if(ua.indexOf("msie") != -1)/*Als browser IE is*/
{
link.href = "internet_explorer.css";/*Link naar IE css bestand*/
} En als je meer wil dan kun je er steeds een else if achter plakken: else if(ua.indexOf("browsernaam") != -1)
{
link.href = "browser.css";
} En bij browsernaam doe je, in kleine letters, de naam van de browser, zoals die in de useragent weergegeven wordt. Ik weet ze alleen niet allemaal uit mijn hoofd.
Als ik nou firefox erbij wil hebben dan doe je: if(ua.indexOf("chrome") != -1)/*Als browser chrome is*/
{
link.href = "chrome.css";/*Link naar chrome css bestand*/
}
else if(ua.indexOf("msie") != -1)/*Als browser IE is*/
{
link.href = "internet_explorer.css";/*Link naar IE css bestand*/
}
else if(ua.indexOf("firefox") != -1)
{
link.href = "firefox.css";
}
else
{
link.href = "overige.css";
} Aan het eind zie je ook dat er alleen een else staat. Die word dus aangeroepen als hij geen van alle is. Ik hoop dat het zo duidelijk is. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreselijk super veel bedankt!
tis me gelukt!

Andere antwoorden (1)

In HTML is het mogelijk om dmv browserherkenning verschillende CSS-bestanden per specifieke browser te maken.
Om bijvoorbeeld bepaalde CSS toe te voegen voor oudere Internet Explorer-browsers kan je een dergelijke code gebruiken:

Graag verwijs ik je naar de door min opgegeven bron. Hier staat in het Engels een handige handleiding over het gebruik en de mogelijkheden van CSS op dit gebied.