Wat is het verschil tussen een game-engine zoals Unreal en een physics-egine zoals Havok?

Ik snap het echt niet. Bij een game-engine kan ik mij wel iets voorstellen, maar waarom is dan nog steeds een physics engine zoals Havok nodig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een game-engine zorgt ervoor dat een game gespeeld kan worden. De physics-engine is dan (vaak) ook een onderdeel van de game-engine. Je zou de game-engine kunnen vergelijken met een auto en de physics-engine met de motor van die auto. Dat is dus het verschil.

De physics-engine rekent voor je uit hoe objecten zich te horen gedragen in een wereld (waarbij deze wereld ook de maan kan zijn waar de zwaartekracht niet zo sterk aanwezig is). De game-engine stuurt de physics-engine aan, maar zorgt bijvoorbeeld ook voor de Artificial Intelligence.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Game engine:

"Een engine is de softwarematige basis van een computerprogramma. Het genereert de werking van het programma. Bij computerspellen wordt het meestal de 'game engine' genoemd. Het woord engine is Engels voor motor, en dit is erg toepasselijk aangezien de game engine letterlijk de motor voor het spel is."

Physics engine:

"De physics engine: Deze module moet ervoor zorgen dat de objecten in de spelwereld zich realistisch gedragen. De physics engine berekent welke krachten een object beïnvloeden en beweegt het object overeenkomstig met deze krachten. Te denken valt bijvoorbeeld aan zwaartekracht. Wanneer een model zich in de 'lucht' van de spelwereld bevindt en er sprake is van zwaartekracht, zal de physics engine het object naar beneden verplaatsen met de in de spelwereld aanwezige valversnelling."

Oftewel: Game engine is de 'basis', physics engine is hoe alles reageert, beweegt etc.