Pc sneller makenHoeveel snelheid winst haal je met het uitschakelen van het NTFS-protocol? (NTFS benaderingsstempel)?

INFO
Nog meer snelheid haalt u uit uw systeem door het uitschakelen van het NTFS-protocol. Voor elk bestand en map legt XP een zogenaamde 'stempel' aan. In deze stempel wordt informatie opgeslagen over de toestand waarin de gebruiker de map of het bestand heeft achtergelaten. Anders gezegd: in de stempel staat wat de gebruiker bij de laatste selectie met het betreffende bestand/map heeft gedaan. U kunt Windows dit afleren via:

Kies Start >> Uitvoeren, typ regedit en druk op Enter.
Open de volgende registertak:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Current-ControlSet\Control\FileSystem

Klik in het rechter deelvenster op een lege plek en klik op de rechter muisknop.
In het snelmenu kiest u voor de optie Nieuw >> DWORD waarde.
Geef deze nieuwe registersleutel de naam NtfsDisableLastAccessUpdate.
Vervolgens dubbelklikt u op de nieuwe ingevoerde waarde en noteert de waarde 1.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Hetgeen hier wordt voorgesteld is niet om NTFS uit te schakelen, maar om het NTFS systeem te instrueren om geen statistieken meer bij te houden wanneer een bestand is geopend (atime of access time) en/of gewijzigd (mtime of modified time). Door deze (marginale) overhead kan je marginale snelheidswinst boeken.

Het is echter sterk af te raden. Er zijn best wel was processen binnen windows die gebruik maken van deze statistieken, zoals de shadow copy, backup software en indexeringsprocessen. Daarnaast is de snelheidswinst zo beperkt op moderne schijven, dat het in meeste gevallen niet opweegt tegen de nadelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Is dit een vraag met een antwoord,of een advies met een aanvullend antwoord?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zonder kritiek te willen leveren stel ik toch de vraag of je ook hebt uitgezocht wat NTFS je biedt boven FAT(32)?
Alles komt namenlijk met een prijs.
Wat dacht je van bestandsencryptie en compressie?
Dat kan in een (klein) netwerk (met meerdere gebruikers) zeer van pas komen.
Dat zijn functionaliteiten die FAT niet levert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar als je NTFS uitschakelt zal je een andere indexering van je harddrive moeten gebruiken.
Vandaar dat ik FAT noem.
Betekent dit dat je overstapt naar FAT32? Dat kan alleen bestanden aan kleiner dan 4 GB. Niet handig dus als je spellen of films wil downloaden/bekijken. Dan moet je alles gaan splitten.

Daarnaast lijken mij andere manieren beter om een pc sneller te houden. Gewoon niet te veel meuk installeren en zorgen voor anti-virus en anti-spyware software. Maar het allerbeste is gewoon om van Windows over te stappen naar Lunix en Mac. Zij kennen al die ongein niet en zeker een Mac blijft zeer stabiel. Alleen zij hebben weer andere nadelen voor de gemiddelde gebruiker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet om skeptisch te zijn maar heb je ergens een bron die meet hoeveel snelheidwinst dit zou kunnen opleveren. Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat je hier uberhaupt iets van merkt. Het uitzetten van bijvoorbeeld de index-service daar in tegen, dat is echt een (bijna) permanente aanslag op je cpu.