Ik heb W98-CMD en WinXP op 1 partitie staan. Is er een assembler call mogelijk om vanuit W98-CMD WinXP te starten - ZONDER te rebooten?

Met W98-CMD bedoel ik: wel de systeemfiles van de Windows 98 (met 't system-commando naar die schijf gezet vanaf een W98-diskette), maar niet Windows zelf.

Dus in je boot.ini staan twee OS'sen: W98-CMD en XP. Ik kies W98-CMD. Kan je dan van daaruit een call doen naar een adres zodat ie XP opstart? Moet toch mogelijk zijn, want uiteindelijk gebeurt er toch exact 't zelfde na de boot.ini als je kiest voor XP i.p.v. voor W98? XP zal dan wel 't geheugen welke W98 op dat moment in gebruik heeft overschrijven, maar dat kan me niet bommen...

En dan natuurlijk 't mooiste: kan iemand zo'n com-filetje leveren? :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Eerlijk gezegd denk ik dat het vanwege de verschillende partities niet kan. Ten eerste denk ik dat je win98-cmd je winxp partite niet kan lezen (of heb je nog fat32 genomen voor xp?) Op het moment dat je op deze wijze het startcommando aan winxp zou geven meldt de bios van je pc nog dat de W98 partitie de c-schijf is. Windows gaat er waarschijnlijk van uit dat zijn partitie de c-schijf is (wat hij ook is als je opnieuw start) en zal dus niet op kunnen starten. Verder denk ik dat het gemak waarmee jij stelt dat er dan zaken in het geheugen worden overschreven maar dat je dat niet erg vindt precies aangeeft waarom je cmd zal tegenhouden dat xp correct starten gaat.

Omdat het jou volgens mij gaat om de tijdswinst en het gemak van niet weer in de bootloader te hoeven aangeven welke je wilt starten nog een mogelijkheid, kun je je aandacht volgens mij beter richten op de bootloader zelf. Je kunt volgens mij (bij sommige bootloaders?) een "warme reboot" doen waarbij je al bij voorbaat aangeeft welke weg de loader moet gaan bewandelen. Daarmee creeer je niet helemaal hetzelfde, maar wel de snelheidswinst en het gemak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tjah, dat is wel een leuke =) en als het kon zou het niet "een" assembler call zijn.

Windows XP zou toch altijd zijn drivers moeten laden, of je zou de slaapstand moeten gebruiken maar dit is weer een heel ander verhaal met meer problemen.

Het enige wat je kan doen is W98 meteen afsluiten zonder netjes de programma's hun werk te laten afronden,, en dan naar XP switchen bij de bootloader...
Of een virtuele PC waar je een van de twee in laad.
Je zou daarbij kunnen testen of je de hardeschijf fysiek zou kunnen laden in een virtuele omgeving (ook maar de vraag of dat goed gaat).
Ga het in ieder geval niet zomaar doen zonder te weten -wat je doet-.

(Bron is een support vraag voor Linux)