Op welke schermresolutie kun je het beste je website afstemmen?

Ik ben bezig met het bouwen van m'n website, maar gebruik een veel hogere schermresolutie dan mijn vriend bijvoorbeeld. Op welke schermresolutie kun je op dit moment het beste je website afstemmen? Wat is gebruikelijk?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik merk dat de vraag nog niet zo makkelijk te beantwoorden is, maar uit al jullie antwoorden tezamen blijkt dat m'n website geoptimaliseerd zou moeten zijn voor 1024x768, en tegelijk netjes schaalbaar voor 800x600.

Inmiddels heb ik een handige website gevonden voor mensen met hetzelfde "probleem" als ik; op http://viewlike.us kun je je website bekijken op verschillende schermresoluties. Dat maakt besluiten over je lay-out een stuk makkelijker :)

Ik heb mijn website nu op een maximale breedte van 900 pixels ingesteld, maar ga hem aanpassen, zodat hij ook een minimale breedte van 790 goed kan hebben.

Dank voor al jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik zou gaan voor 800x600. Dit zoals hier ook al vermeld is, dat er vele menen met nog oudere apparatuur zitten en er bovendien heel veel mensen surfen op netbook, notebook, ipad of laptop, etc..

Dit hangt ook af van welk soort publiek u wil treffen met u website en vooral welke landen.
Bij armere landen mag u ervan uit gaan dat zij met oudere pc's surfen en niet iedereen daar 'the latest state of the art pc/hardware bezit.

Dus 800x600 ofwel 1024x768

Groeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

1024x765
Weet niet precies of dit klopt maar het zit in de buurt,
Dit is voor een normaal voormaat beeldscherm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste websites gaan uit van een breedte van 960 pixels. Zo past de site altijd op het scherm, ook bij de oudere niet breedbeeld schermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1024 bij 768 pixels, omdat die resolutie schijnbaar het meest gebruikt wordt.

Zie ook bron, tweede grafiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doet je programma toch automatisch? Ik werk met namo, en die regelt dat zelf. Kijk eens bij de url hieronder. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt dat iedereen op je website goed wilt kunnen kijken, dan moet je rekening houden dat vooral oudere mensen nog met oudere apparatuur zit. Ik zou daarom de website gaan opzetten met een resolutie van 600x800. Omdat je ook nog de browser balken erbij moeten nemen wat ten koste gaat van het schermoppervlakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Ik zou 800x600 doen, lijkt mij raar als mensen beeldscherm op de kant hebben staan :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij? Volgens W3C, toch wel een aardige autoriteit, gebruikt slechts 0.6% van de internetters 800x600. http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar klopt niets meer van. Hoeveel mensen werken er wel niet met een netbook of een tablet. Deze 'nieuwe' producten hebben een veel kleinere resolutie als de huidige generatie monitoren.
Bovendien heb ik het over het werkveld. Daaromheen heb je nog menubalken enz.
1024 pixels in de breedte (scrollen is normaal dus hoogte maakt niet zoveel uit). Als je 1024 neemt accomodeer je 95% van alle schermen. Ik weet niet waar je je layout mee maakt maar sommige layout programma's kun je instellen op een verschuivende breedte, zodat iemand met een breder scherm een meer gevuld scherm ziet. Bij tweakers.net is dat zo gedaan volgens mij. Door de opkomst van laptops nettops en tablets en smartphones blijft de resolutie van schermen laag i.p.v. dat deze omhoog gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
580 pixels in de breedte en maximaal 2000 in de hoogte (discussiefora en lange boekteksten uitgezonderd).
als je moet scrollen komt er een scrolbalk aan de zijkant waardoor je dus enkele pixels kan missen bij 600 pixels in breedte.
veel tablets en netbooks hebben 1024*600 resolutie en geen 768 (1366*720 is hd ready resolutie).

welk met een DIV structuur in plaats van tabellen, dan past de inhoud zich aan tijdens het vergroten en verkleinen van het scherm.

zie de wikipedia pagina, als je dit scherm breder maakt zal de inhoud zich aanpassen aan het scherm.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia
hierdoor kan je alles tussen de 200 en 100000 pixels breed maken (onder de 200 word de vervorming te erg doordat de afbeeldingen dan ook van positie gaan veranderen).