hoe kan je een zwartwit foto naar kleur omzetten met photoshop?

ik moet een kleurenscan van mijn paspoort hebben maar nu hebben ze hier op kantoor per ongeluk een zwartwit scan gemaakt en ik heb zeer weinig zin om terug te gaan en te vragen om een kleurenscan, maar ik bedacht me dat het ook wel mogelijk moet zijn om dat in photoshop ofzo om te zetten naar kleur, dat heb ik geloof ik weleens eerder gedaan alleen weet ik niet meer hoe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet wel wat je doet want anders accepteren ze hem niet.

Het beste antwoord

Mijn vorige antwoord heb ik verwijderd, had het verkeerdom gelezen. Volgens mij is er niet een automatische functie, want hoe moet photoshop weten welke kleuren het waren voordat het zwartwit werd. Je kunt het wel handmatig kleuren (zie tutorial).

Toch vraag ik me af of het niet eenvoudiger is om je paspoort onder een felle lamp te leggen, een foto maken op een zo hoog mogelijke resolutie en die vervolgens uit te snijden zodat de foto alleen nog bestaat uit het paspoort. Ik denk dat je dan een meer acceptabele versie krijgt dan wanneer je handmatig gaat zitten inkleuren. Zeker omdat dan vaak toch te zien is dat ermee is geknoeid en mensen kunnen dat verdacht vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de reacties, ik heb geprobeerd een foto te maken maar mijn camerakwaliteit is niet supergoed. Ik denk dat ik nog maar eens de moed bij elkaar raap en weer naar kantoor ga binnenkort.

Andere antwoorden (3)

Je kunt op een scanner niet echt kiezen tussen kleur of zwart wit scannen. Scanner is óf kleur, óf zwart wit.

Met photshop (en paint en weet ik veel welk ander prog.) kun je wel van kleur naar zw/w, maar niet andersom...

Toegevoegd na 35 minuten:
voor de 'minions'... we hebben het over een kantoor scanner ('hier op kantoor')... hoogstwaarschijnlijk dus een deel van een MFP, ofwel een all in one printer/scanner/fax. Die komen óf in kleur, óf zwart wit. kleurenmachines kunnen wél Z/W zscannen, maar niet andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ander idee is om er een foto van te maken. Bijna iedereen heeft wel een (kleuren)camera en de meeste mensen ook wel een printer. Desnoods vraag je het even aan je buren. In plaats van scannen maak ik altijd foto's, al is het wel wat minder 'professioneel'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om terug te komen op je vraag:
Zwart-wit foto's kun je niet zo één twee drie omzetten naar kleur. zwart-wit foto's hebben namelijk geen informatie over welke kleur wat moet zijn, alleen wat lichter en wat donkerder is. Je kunt het wel proberen in te kleuren met Photoshop maar of dat nou zo praktisch is weet ik ook niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kunt in een fotobewerkingsprogramma wel de kleur uit je opname halen,
maar je kunt niet zo maar kleur in een zwart-wit opname stoppen.
Waar zou die kleur dan vandaan moeten komen?

Je kunt je zwart-wit opname wel kleuren.
Maar dat is een heel ander verhaal.