Een website kan bestaan uit meerdere processen die samen uiteindelijk komen tot de pagina die jij voor je ziet.

De pagina die jij voor je ziet is slechts de uitkomst van al deze processen. Zulke processen kunnen bijvoorbeeld het ophalen van gegevens uit een ledendatabase zijn en deze verwerken tot een overzichtje (een lijst met leden) waar jij vervolgens berichtjes naar kunt sturen.

Het is voor bezoekers van je website alleen maar mogelijk om dit eindresultaat te "stelen". Eigenlijk is het geen stelen want je stuurt het al naar hun PC toe als ze jou website bezoeken. Het enige wat ze doen is deze pagina definitief opslaan op hun harde schijf, in plaats van alleen in hun browser te laten leven.

Het gedeelte waarin de processen plaatsvinden waar ik het eerder over had (je server), kan alleen binnengedrongen worden als je host dit niet goed heeft beveiligd of als je wachtwoorden worden gekraakt.

Andere processen naast een leden database zijn bijvoorbeeld een PHP Script, een JSP script of andere web-scripts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als jij geen goed wachtwoord hebt, voor je webhost, of je hebt je niet uitgelogd op school bijvoorbeeld, kan dit inderdaad gebeuren. Ook kan je website 'geript' worden, dat wil zeggen dat er een kopie van gemaakt wordt. Of hackers scannen je website, en kunnen er zo vanalles afhalen.