Als je iets laat printen bij een drukkerij, moet je dan marges hebben?

Ik ben bezig om een brochure te maken. Nu zit ik een beetje met de afmetingen en marges voor het drukken.

We gaan het drukken bij een goede drukkerij, maar ik vroeg me af of ik marges moet aanhouden. Ik kan ze het zelf niet vragen.

Dus moet ik er een witrand omheen hebben of niet? En zo ja: Hoe groot ongeveer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Een beetje drukkerij kan ook makkelijk zonder witrand drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet inderdaad snijmarges hebben. Denk er om dat je die niet wit laat, wanneer jou achtergrond groen is! Tussen die marges moet geen tekst of afbeelding, enkelbde achtergrond moet daar doorlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet ik de achtergrond laten doorlopen als het witte kader de pagina zelf toch afscheid? Of is dat alleen bij blauw?
Als je brochure aflopend is (dus als de kleur tot over de rand loopt zeg maar) dan moet je een overvul (zo noem je dat) hebben van minimaal 3 mm.
Snijtekens erbij, dan weet de drukker genoeg.

Inclusief de snijtekens zal je een witrand om je document krijgen van ongeveer 10 mm. Maar dit kunnen ze bij de drukker zelf aanpassen indien nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je brochure zelf via vistaprint.nl..... erg goedkoop en je ziet precies wat je maakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is wel slim! Als zij dan niet precies op de rand snijden heb je niet direct een witte rand!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de drukker een open bestand aanlevert dat volledig klaar is om te drukken ( bijv. een Indesign bestand), zal je inderdaad rekening moeten houden met afloop, snijtekens etc.. Veel drukkers vinden het echter prettiger als het bestand aangeleverd wordt als pdf. Hij zal er dan zelf een druk-klaar bestand van maken zodat hij zeker weet dat het eindresultaat is zoals het bedoeld is.