Ben ik de enige die zich stoort aan ClearType? En is er meer aan te doen dan dat ik nu gedaan heb.

Na het installeren van Windows 7 (had eerst) XP dacht ik dat mijn scherm niet goed werd ondersteund door Windows 7. Na wat zoek werk bleek echter dat de verandering zat in de standaardinstelling van ClearType, ClearType aanpassen is voor mij iets als kiezen tussen verschillende kwaden. Uitzetten kan wel, en heb ik ook gedaan maar dan moet je ook voor alles een ander lettertype instellen omdat de Windows7 lettertypes gemaakt zijn om met ClearType te werken. Jammer genoeg kan ik niet voor alles een ander lettertype instellen dus zit ik nu soms met hele lelijke letters. Vooral in de text in windows eigen menu's en MSN krijg ik niet goed. 3rd party software als firefox krijg ik wel netjes gelukkig. Mijn grootste angst is nu dat dit de toekomst wordt en er straks helemaal geen manier meer is om ClearType uit te schakelen. OSX werkt ook al met een zelfde soort randjes om letters. Meeste mensen valt het niet op of moet je een voorbeeld laten zien, ik vindt het een duidelijke wangestalte.

Iemand meer tips om Cleartype en de problemen die het uitschakelen veroorzaken te omzeilen zodat ik overal weer scherpe letters heb?

Toegevoegd na 7 minuten:
Bovenste met ClearType onder Zonder ClearType. Klik wel om te vergroten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Stuur je je scherm wel aan in de eigen resolutie (voorkeursresolutie) van dat scherm?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) Ja, dat is wat ik ook nog wel eens als eerste doe bij andere mensen als ik achter hun pc/laptop ga zitten, zeggen ze: ja maar zo kan het toch ook? Dan zeg ik ja maar dan ziet het er niet uit.

Het beste antwoord

Probeer eens of gdipp bevalt, is een alternatief voor ClearType en werkt vaak beter.

http://www.instantfundas.com/2010/05/gdipp-alternative-windows-font-render.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook schijnt de GDI+ rendering te werken: http://superuser.com/questions/16734/how-to-get-apple-font-rendering-on-windows-xp

Andere antwoorden (1)

Wellicht kunt u proberen om met de Cleartype tuning wizard een beter beeld te krijgen.
http://www.microsoft.com/typography/cleartype/tuner/tune.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik die uitvoer wordt het altijd alleen maar erger wat ik ook doe. Soms wordt het zo erg dat er kleuren rond de zwarte letters ontstaan.