Wie heeft informatie tips voor het testen van een ERP pakket?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat je je antwoord al hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef ook graag jouw visie en ervaring!

Het beste antwoord

Kijk naar het proces wat het pakket moet ondersteunen, deel dat proces op in hapklare brokken en bepaal wat het pakket in dat deelproces zou moeten doen.

Als je weet wat het pakket moet doen, stel je voor iedere stap testgevallen en testscenarios op. Wat moet de uitkomst zijn bij een bepaalde invoer, wat zijn de grenswaarden en voert het pakket de controles uit die het moet doen bij foute invoer.

Vooral belangrijk is om de configuratie te testen. De standaard functionaliteit van een erp pakket van een gerenommeerd merk zal echt wel werken. Wat vaak fout gaat is een onjuist ingestelde configuratie en rapportages. Ook de aansluiting op andere systemen loopt meestal minder goed dan in theorie. Zijn er cruciale interfaces met andere systemen, test deze dan goed en kijk ook wat er gebeurd als een interface niet heeft 'gelopen'.

Vraag de leverancier of er testscenarios zijn, dan heb je in ieder geval een basis. Van daaruit kun je zelf scenarios bepalen die van toepassing zijn op de situatie binnen jouw organisatie. Zorg ook dat je een goede afhandeling hebt van gevonden fouten. Laat gevonden fouten documenteren zodat ze bij het zoeken naar de oplossing kunnen helpen. Dus geef een goede instructie hoe men moet testen en geen een template waar gevonden fouten in moeten worden gemeld. Laat geteste functionaliteit ook afvinken, zodat je altijd precies weet wat wel en niet getest is.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Wat bedoel je prcies met het testen van de configuratie, kun je daar iets meer over zeggen?
paulus811
13 jaar geleden
jazeker. Dmv configuratie van een pakket stel je variabelen in zodat de software reageert op een manier die het beste past bij jouw organisatie. Onderdeel van configuratie zijn de zogenaamde 'business rules', controles die moeten worden uitgevoerd bij een bepaalde invoer of situatie. Voorbeeld controle:
als land van de klant = usa dan extra invoerveld 'staat' tonen. Je test met een klant in de usa (invoerveld moet beschikbaar zijn) en bijvoorbeeld een klant in belgie (dan moet het veld dus niet beschikbaar zijn). Of, als je het erp pakket aansluit op de voorraadadministratie en je wilt controleren dat je een mail krijgt wanneer de voorraad van artikel x minder dan 5 is, dan moet je wel checken of die mail verzonden wordt en wat de inhoud van het bericht is. Dat is organisatie specifiek. Erg belangrijk is om je testscenario's goed te bewaren. Bij een nieuwe release van het erp pakket heb je ze hard nodig om te testen of het na installatie van de release nog werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank @Paulus, Is dat het zelfde als parametriseren Paulus?
paulus811
13 jaar geleden
Parametriseren is een onderdeel van configuratie (vind ik). Met parametriseren stel je parameters in (logisch) maar onder configureren vallen ook het design van rapportages en inregelen van business rules. Business rules zijn controles die door het systeem moeten worden uitgevoerd en het aan- of uitzetten van bepaalde functionaliteit in het pakket. Maar grofweg kun je inderdaad zeggen dat het hetzelfde is. Als je een goed begrip van parametriseren hebt, weet je op welke hoek je je testen moet richten.