HTML staat voor HyperText Markup Language. De programmeertaal die wordt toegepast bij het maken van een website. Hierin wordt de opmaak van een website aangegeven; de indeling, de text, de plaatjes, etc. HTML bestanden zijn altijd statisch.

ASP staat voor Active Server Pages. ASP bestanded zijn juist dynamisch. Deze bevatten scripts die op een server worden uitgevoerd en zorgen voor de communicatie met een database. Een andere taal vergelijkbaar met ASP is PHP. Beiden zijn erg populair alleen en hebben beiden hun voordelen en nadelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om het iets makkelijker te verwoorden d.m.v. een simpel voorbeeldje:

Stel je hebt een lijst met 3 namen; Jan, Kees & Piet.
Als je in HTML een pagina wilt maken waar Jan & Kees op staat, en een andere pagina waar Jan & Piet op staat, heb je 2 paginas nodig.

Wil je dit doen in ASP of PHP, dan kun je gebruik maken van een database waarin Jan, Kees & Piet staan. Deze kun je dan willekeurig via 1 enkele pagina oproepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HTML (HyperText Markup Language) is de code die je browser gebruikt om een webpagina weer te geven (o.a., tegenwoordig worden ook javascript en css door de browser gebruikt).

De htmlcode (+plaatjes e.d.) worden gedownload en op jouw computer verwerkt.

ASP (Active Server Pages) is een scripttaal die op de (web)server wordt uitgevoerd en dynamisch HTML code genereert. Dat gebeurt dus niet op jouw computer.

Bij ASP-toepassingen hoeft er geen HTML pagina klaar te staan op de server, maar kan deze, geheel aangepast aan het specifieke verzoek, op bestelling worden gemaakt.
rose