Heeft iemand bijgaande popup al gezien bij Buienradar? Hij is nu al twee keer voorbij gekomen. Wat moet ik hiermee?

Is het vertrouwd???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.1K
Kimath
13 jaar geleden
dit ziet er verdacht uit, niet invullen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem ook al bij andere websites zien oppuppen.

Het beste antwoord

Dit is geen gewone pop-up, het ziet eruit als een windows login scherm. Het toont zelfs de naam van je thuis groep.

Ik neem aan dat je op de website kijkt van buienradar en dat een advertentie op de site is gelinkt naar partnermedia (wat volgens mij een gewoon reclamebureau is) en deze advertentie gegevens opvraagt van de externe site, maar dat die website vanavond beveiligd is (bijv. door werkzaamheden). Ik vermoed een fout van hun kant en typ maar niets in. Wegklikken kan geen kwaad.

Zoiets kan ook malware zijn of een backdoor, maar dat is meestal niet zo opzichtig. In ieder geval heeft het geen zin om een pop-up blokker hiervoor te installeren. VOor de zekerheid kan je de pc scannen door een virusscanner en door een anti spyware programma, maar persoonlijk denk ik gewoon aan een fout aan de kant van de adverteerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon negeren ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen wachtwoorden intikken.

ïk zou deze regel toevoegen aan c:\windows\system32\drivers\etc/hosts:
127.0.0.1 partnerwebsites.mistermedia.nl (zonder de http:// die GV er automatisch voorzet).

Toegevoegd na 38 seconden:
Vreemd, deze keer zet GV er geen http:// voor... Blijkbaar alleen als een site met www begint.

Toegevoegd na 1 uur:
Nadere instructie:
1. Start
2. (Uitvoeren.)
3. notepad {enter}
4. Blader nu naar deze map: c:\windows\system32\drivers\etc. Die map kan hidden zijn, maar je kan die map ook intikken.
5. Open, daar aangekomen, het bestand host.
6. Voeg onderaan deze tekst toe:
127.0.0.1 partnerwebsites.mistermedia.nl
127.0.0.1 mistermedia.nl
7. Sla het bestand weer op.
8. Alhoewel officieel je de browser niet eens opnieuw hoeft te starten, blijkt 't in de praktijk soms toch nodig om dat te doen of om eerst opnieuw in te loggen.
9. Daarna worden verbindingen met mistermedia.nl waarschijnlijk geheel genegeerd en merk je er hopelijk niks meer van.

Uitleg: in het bestand hosts staat waar je browser moet zoeken anders dan in de wereldwijde DomainNameSystem-tabellen.
Hierbij is 127.0.0.1 het afgesproken adres van je eigen PC. Daar draait echter geen webserver met de naam mistermedia.nl (zou trouwens wel kunnen, als je handig bent). Dus kan de browser daar niks mee.
Je zou ook bijv. in het bestand kunnen zetten:
129.42.56.216 aapnootmies.nl
Dan wordt www.ibm.com geladen als je aapnootmies.nl in je browser intikt. Malware schijvers weten dit ook, en proberen dit bestand aan te passen. Dan tik je in: paypal.com, maar in 't echt ga je naar een russische site die bijv. paypaal.com, pyapal.com, paypalofficial.com, of hoe dan ook heet...

Toegevoegd na 1 uur:
"het bestand host" moest zijn: "het bestand hosts"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet vertrouwen. En niet annuleren of ok klikken, maar met het kruisje wegklikken.
Als je zeker wilt zijn, (en denkt dat deze popup belangrijk is) even naar buienradar mailen. Ik kan me niet voorstellen dat buienradar zo dol is op popups die
wantrouwen opwekken.

Installeer een popup-stopper! Ik heb er ook een, en heb bijna nooit meer last van dit gedoe.