Hoe groot is de kans dat er ooit écht consequenties komen voor illegaal downloaders van muziek?

In Nederland.

Toegevoegd na 8 minuten:
Laat ik het anders zeggen - hoe groot is de kans dat het ooit illegaal word, en dat er ook daadwerkelijk consequenties komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het downloaden van muziek en films is (nog) niet illegaal, slechts het uploaden daarvan. Ik begrijp dan ook niet helemaal of je nou er vanuit ging dat het illegaal is en of er in de toekomst tegen op wordt getreden, of dat je vraagt ooit wetgeving komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
>_> Ik zocht wat op internet, kwam op Fok! terecht, daar stond dat het sinds 2009 illegaal is om beschermde muziek te downloaden. Toen zocht ik hier ( http://www.goeievraag.nl/vraag/dacht-download-muziek-illegaal-aanbod.75487 ) waar je weer veel verschillende antwoorden tegenkomt. Wat jij zegt is wat ik ook altijd dacht...

Het beste antwoord

Die kans lijkt me nihil. En zelfs als die konsekwenties er wel komen, dan zullen internetgebruikers en softwaremakers weer zo creatief zijn, om die konsekwenties te omzeilen. Er is m.i. nauwelijks een andere manier om dit "illegale" gedrag te controleren, dan
dat je internetprovider een soort log bijhoudt, wat je allemaal uitspookt op het internet. Geen enkele internetprovider zit daar op te wachten, omdat dat haaks staat op het wezen van internet.

De muziekindustrie, Buma/Stemra, stichting Brein lopen maar te blèren dat het allemaal zo erg is, maar het is hun eigen schuld. Ze zijn veel te laat ingesprongen op de feitelijke situatie dat dit technisch allemaal mogelijk is.
Valt ook wel te begrijpen, want het geld is altijd met bakken binnengekomen bij de platenmaatschappijen. Niemand maakte zich zorgen, en ze zijn stom geweest om niet eens wat verder in de toekomst te kijken. Het is idioot dat ze er 10 jaar te laat achter zijn gekomen, dat internetgebruikers wel degelijk bereid zijn, om 1 Euro voor een liedje te betalen. Een inhaalslag is niet meer mogelijk.

Komt nog bij dat er veel artiesten zijn, die helemaal niet zitten te wachten op een download-verbod, dat dan ook gehandhaafd wordt. Voor veel artiesten betekent illegaal downloaden toch nog kassa, omdat dat toch uiteindelijk nog winst oplevert ivm b.v. beter concertbezoek.
Ook in de muziekindustrie gaan stemmen op, om alles vrij te geven, omdat het niet te controleren valt, en er andere mogelijkheden zijn om aan geld te komen, zoals merchandising etc.

M.i. is internet zo'n uniek medium, dat in de toekomst het hele copyright weleens zou kunnen verdwijnen. Ik heb geen idee hoe, en hoe snel dat zal gaan, maar mij is wel duidelijk dat films, muziek, foto's, teksten, boeken, en ga zo maar door, met één muisklik kunnen worden verspreid.
Je kunt van alles verzinnen om dat tegen te gaan, maar niets zal helpen. Of je moet naast iedere surfer een politieagent zetten. Dat wil niemand, en dat is ook onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe groot de kans is, kan ik niet zeggen. Ik kan wel zeggen dat er wel wordt geprobeerd wetgeving te making waardoor het illegaal wordt, voornamelijk door de lobby van grote mediabedrijven. Kan zijn dat dit op Europees niveau wordt geregeld, waardoor Nederland wordt gedwongen het ook illegaal te maken.

Mocht het illegaal worden, dan staan organisaties als Buma/Stemra te trappelen om in actie te komen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste,

Niemand kan met zekerheid zeggen, of het inderdaad echt tot sancties zal komen, maar zeker is dat indien men regel-matig illegale content download is P2P- netwerken of torrents, men extra zal toekijken op hetgeen men download ! Ook wat het downloaden van muziek betreft, zijn de boetes niet mals !

Voor meer info ivm dit onderwerp verwijs ik graag naar de
toegevoegde linken !

Veel leesplezier.

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Frankrijk gaat men in de nabije toekomst de eerste 30.000 gebruikers afsluiten. Komt hier ook wel zover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof er niet zo in, ten eerste is de privacy wet die het tegen houd en ten tweede zou het veel man/vrouw kracht gaan kosten omdat mogelijk te maken dat niemand meer download. De pirate bay was ook verboden maar de providers weigerden het te blokken. Het is ook een beetje eigen schuld van de muziekwereld die veel te lang hoge prijzen voor lp's en
later cd's hebben gevraagd als de prijs van een cd rond de tien euro zou leggen zou er al een stuk minder gedownload worden, Tenslotte wat je dan gaat krijgen is dat er een toevlucht komt in de zogenaamde no ip programma's. Er zal altijd wel weer wat komen om iets te kunnen omzeilen