mag je na 5 jaar verlengingen een maand eruit gaan en dan weer voor 5 jaar verlengingen werken bij hetzelfde bedrijf ?

ik ben april 2006 begonnen met een jaar contract en heb er nog 4 gekregen en ben dus april 2011 vijf jaar in dienst geweest, ze geven geen vaste aanstelling maar wel het aanbod; maand eruit en dan weer terug voor 5x jaarcontract, en wat betekend dat voor me loon, begin ik dan weer onderaan de ladder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben je lid van de vakbond? Dan zou ik het daar eens navragen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet je toch niet eens willen als ze jou geen zekerheid willen geven lekker de pot op laten gaan die lui
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat moet je toch niet eens willen als ze jou geen zekerheid willen geven lekker de pot op laten gaan die lui
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet een maand er uit, maar drie maanden. En onderaan de ladder, zou ik niet accepteren.
Stevig onderhandelen dus, want ze willen je dus blijkbaar wel hebben.

Antwoorden (5)

Ik vind het een vreemd verhaal.
Bij mijn weten mag je maximaal 3 maal een contract verlengen. Daarna moet je als werkgever iemand in vaste dienst nemen, of het contract beeindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor jongeren onder de 27 is het sinds 9 juli vier keer. Er gaan al wel verhalen over of 5 keer niet handig zou zijn in deze tijden van kriesus (en dan zul je zien dat het als die kriesus voorbij is, niet wordt teruggedraaid...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het jaarcontract dan beeindigd wordt dan is er dus geen contract meer. Duidelijk. Na 3 (DRIE) maanden mag je weer opnieuw beginnen te werken bij dezelfde baas.
Ik weet niet of je onder Nederlandse wetgeving een contract hebt. In de Nederlandsche wetgeving mag een contract maar 2 maal verlengt worden. Het termijn dat moet liggen tussen twee contracten om niet meer als vervolg gezien te worden is drie maanden. Bij een periode van één maand wordt het gezien als een verlenging van het voorgaande contract. Volgens de Nederlandse wetgeving heb je een vast contract met je werkgever. Ik weet niet of je lid bent van een vakbond zo ja dan zou ik daar zeker even contact mee opnemen.

Toegevoegd na 7 uur:
Mijn eerder gegeven antwoord is onjuist.

Ik heb het nog eens nagegaan maar de CAO overrould de wetgeving in artikel 5 lid 4. Hieruit blijkt dat je werkgever gelijk heeft. Ik ging alleen van de wet uit.
In CAO voor de horeca artikel 5 lid 4 staat:

4. Afwijking van artikel 7:668a BW
In afwijking van artikel 7:668a van het Burgerlijk Wetboek:
a. is het bepaalde in artikel 7:668a van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing op de seizoenwerknemer
b. geldt voor de overige werknemers de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd, indien:
i. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan één maand hebben opgevolgd en een periode van 60 maanden, de tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden;
ii. meer dan 6 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan één maand;

Mijn excuses voor mijn eerder gemaakte fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan niet tenzij het specifiek in de CAO voor jouw bedrijfsgroep is afgesproken (en dan waarschijnlijk alleen nog voor bepaalde groepen, zoals ouderen).
In Nederland moet je zelfs als je 3 jaar via een uitzendbureau hebt gewerkt ergens minimaal 3 maanden weg zijn voor je er weer kunt beginnen (op dezelfde werkplek).
Als je jonger bent dan 27, mag je ([per 9 juli dit jaar, dus dat geldt al niet voor jou) maximaal 4 tijdelijke contracten op dezelfde werkplek achter elkaar krijgen, het 5e is dan vast.

Als ik jou was, zou ik advies inwinnen bij het CWI, want officieel zou - tenzij er dus echt duidelijke uitzonderingen zijn, dat kunnen ze voor je nakijken - je vierde contract een vast contract moeten zijn.
Als je baas je er nu uit wil hebben, zal ie een ontslagvergunning moeten aanvragen.

Op je poot spelen kan het contact met de baas natuurlijk verslechteren, maar ja, nu heb je een baas die zich niet aan regels houdt en je iets aanbiedt dat niet kan en dat hij niet kan garanderen: wie zegt dat ie je weer 5 keer een tijdelijk contract geeft? En als ie je 10 jaar wil laten werken,waarom dan in vredesnaam geen vast contract??

Toegevoegd na 1 uur:
Wat het voor je loon betekent zul je met je baas moeten overleggen, gezien wat je zoal vertelt zou het me niet verbazen als ie je nog een poot wil uitdraaien.

Steek je licht op bij de instanties die hiervoor zijn!
Je had allang een vast contract moeten hebben, klaar uit.
Daar heeft de werkgever niets in te willen, daar hebben we een wet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger een paar terug mocht een kontrakt max totaal 3 keer opgesteld worden dus zou je daarna in vaste dienst komen
maar dar kan veranderd zijn dus info winnen bij vakbond ik heb zelf goede ervaring met fnv bellen ben geen lid van een bond want het kan zijn da men je een oor aannaait want werkgevers denken vaak dat cao s en regels er vorr de sier zijn en doen maar want hun goed uitkomt
het klinkt mij dat in jouw geval men je aan het bedonderen is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog steeds tot 3 keer en dan vast, of tot 4 keer mits onder de 27 jaar oud en 4e contract opgemaakt op of na 9 september.
Niet een maand er uit, maar drie maanden.
En ze geven je een een jaarcontract.
Leggen ze ook vast dat ze dat weer 5 x doen?

En onderaan de ladder, zou ik niet accepteren.
Stevig onderhandelen dus, want ze willen je dus blijkbaar wel hebben.