Wat kan ik doen als mijn pc niet de downloadsnelheid haalt?

Volgens ziggo moet mijn pc een downloadsnelheid hebben van 20mb,maar volgens de ziggo speedtest haalt hij maar 6mb.Ik heb ziggo hier 4 wk. geleden over gebeld,maar blijkbaar doen ze hier nix aan,ook niet na mijn vervolgtelefoontjes.De 1ste persoon die ik sprak zei dat het aan het modem kan liggen,dat deze de beloofde snelheid niet aankan.Kan dit?
Het opstarten duurt tegenwoordig langer dan 5 min. en het overspringen van site naar site 25 sec.Ik schoon mijn pc elke week op met regcleaner,ik defragmenteer elke week de pc,en ik laat ook elke week avg en lavasoft's adaware de boel scannen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
6.3K

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde probleem, alleen mijn verbinding is maximaal 15Mbit.

Als je een vrij oud modem hebt zou het kunnen dat je daardoor de snelheid niet haalt, want nieuwere modems maken gebruik van EuroDOCSIS 2 of 3 en de echt al wat oudere modems alleen van versie 1 van deze standaard en die heeft een lagere maximumsnelheid.

Ik zit echter al vijf jaar bij Ziggo (eerst nog @home) en ze hebben mij bij geplande verhogingen van de maximumsnelheid in de loop der tijd al twee maal een nieuw modem opgestuurd (kosteloos) om precies de reden dat het oude modem de snelheid niet aan zou kunnen.

Om die reden denk ik niet dat het je modem is, want dan had de klantenservicemedewerker moeten doorvragen en je zonodig een nieuw modem moeten opsturen.

Mij werd geadviseerd om met een computer die ik rechtstreeks op de modem aansluit (dus geen router ertussen) en dan het liefst in de veilige modus van windows met netwerkmogelijkheden (tijdens het opstarten van de PC op F8 blijven drukken totdat je kunt kiezen voor veilige modus met netwerkmogelijkheden) en dan op meerdere momenten van de dag, te weten 's ochtends, 's middags en 's avonds. Hierna zou ik terug moeten bellen (ik haal maximaal 8 of zo van de 15Mbit/s).

Omdat dit omslachtig is voor mij ben ik er nog niet aan toegekomen, maar dit ga ik waarschijnlijk wel doen als het zo doorgaat, ik wil het jou ook aanraden, dus een zo zuiver mogelijke meting via bij voorkeur meerdere testsites, zoals speedtest.nl speedtest.ziggo.nl mordax.nl (ik noem er maar een paar) en om dit vervolgens nauwkeurig te noteren.

Vervolgens bel je de klantenservice, of je gebruikt het contactformulier om de informatie door te geven en je staat erop dat ze er een oplossing voor zoeken, nee heb je, ja kun je krijgen.

Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit alles gedaan en ook in de veilige modus is de snelheid zo laag.Ik vind het alleen raar dat de eerste medewerker van ziggo zei dat het modem misschien te oud is en deze de snelheid niet aankan.Ziggo zou nog terug bellen,maar daar zit ik ook alweer dagen op te wachten.Nu kan ik wel bellen,maar ik verwacht wel een béétje service van ziggo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik snap heel goed dat je een beetje service van ze verwacht. Toch zou ik het na enige tijd niet op zijn beloop laten en ze achter de broek aan zitten. Het zou kunnen dat ze je situatie hebben doorgespeeld aan hun tweede lijnsafdeling, daar gaat meestal wel enige tijd overheen, maar desondanks zou je dan kunnen vragen naar een referentienummer, zodat je (als het noodzakelijk is) over enige tijd zelf terug kunt bellen om nogmaals naar de status te vragen. Heel vervelend allemaal, maar als je ze een beetje achter de broek aan blijft zitten is de kans wel groter dat ze je sneller helpen.

Andere antwoorden (5)

effe speedtest doen op.. zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je mijn extra info hebt gelezen,dan kan je zien dat ik dit heb gedaan.
dat downloadsnelheid van 20 mb gaat over de sites binnenhalen. Je downloadsnelheid om bijv. muziek te downloaden kan gewoon 6 mb zijn. Ik heb hier 35 mb/s en mijn downloads gaan ook maar met 6 mb. ik hoop dat dit voldoende informatie is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Lees dit anders even
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/300276-20-mb-vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dus geen voldoende informatie,sorry.De 1ste kerel van ziggo die ik aan de telefoon had,zei dat er iets niet klopte.Als ik een speedtest doe,dan is het de bedoeling dat die aangeeft hoe snel de internetsnelheid is,en als ik voor 20mb betaal,dan neem ik geen genoegen met 6mb.En daar gaf die kerel me gelijk in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een onterechte min. Je kan wel 20 willeen en kunnen binnenhalen maar als er maar 6 wordt geleverd zal je toch FF moeten wachten. Oftewel je kan een benzinetank hebben van 20 liter, maar als er in je kannetje maar 6 liter zit, krijg je je tank niet vol.
Van mij een plus voor een correct antwoord!
De snelheidstest moet je doen met zo ongeveer alles op je comp uitgeschakeld, dus ook een firewall, virusscanner etc. Dat kan erg veel uitmaken.
Het opstarten van de pc heeft niets te maken met je downloadsnelheid, maar omdat je dit noemt en omdat browsen ook erg lang duurt, denk ik dat het toch een probleem in je pc is.
Zie bronnen voor tips en trucs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan nog...dan mag het nog geen verschil van 14mb zijn.Als ik speedtest doe in veilige modem,of hoe heet dan,haal de pc ook maar de snelheid van 5mb,maar ik zal toch eens op die link van jou klikken.BVD...
Eind december vorig jaar kreeg ik een aanbod van Ziggo voor sneller internet. Hier ben ik op ingegaan en is mij bij het 'snelle internet' een nieuw modem geleverd omdat volgens Ziggo het oude modem (Motorola) deze snelheid niet aankan. Dus ik denk dat Ziggo jou een modem zal moeten leveren welke de snelheid van 20 Mb kan verwerken. Voeg voor de zekerheid de Ziggo link toe. Maar ik vermoed dat je deze al hebt geprobeerd.
Met de nieuwe modem is het opstarten bij mij niet sneller geworden. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je pc is erg traag in het opstarten en het opvragen van pagina's. Al heb je "maar" 6 mb, het openen van internetsites zou in een paar tellen gebeurd moeten zijn.
Heb je een voldoende zware processor en genoeg geheugen in je pc. Voor XP met sp3 heb je een pentium 4 of amd athlon xp nodig met minimaal 512 mb, liever 1 GB, voor Vista en windows 7 een dual core met 2 GB geheugen. Door de updates van Windows worden alle pc's merkbaar trager. Ook virusscanners kunnen de computer erg vertragen, vooral de grote betaalde pakketten hebben hier een handje van. Je maakt je computer weer het snelste snel door je data te back-uppen, je HD te formatteren en je OS opnieuw te installeren.

De snelheid van Ziggo moet je meten als je pc is aangesloten met de UTP kabel, niet draadloos. Heb je een andere computer (desktop, laptop) in huis die je even rechtstreeks op je modem kunt aansluiten? Als deze computer wel normaal werkt (opstart in 1 minuut) en de downloadsnelheid is nog steeds 6 MB/s dan is dit te laag. Je snelheid moet naar mijn mening minimaal 70% zijn van wat de maximum snelheid is voor je abonnement. 6 Mb/s ligt eerder bij de snelheid van een goedkoop pakket dan van een basispakket. Het kan aan je modem liggen, maar dat moet Ziggo dan vervangen omdat het dan niet bij je abonnement hoort, het modem heb je in bruikleen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de laptop van mijn dochter aangesloten,rechtstreeks dus niet via de router,en ook hier krijg ik die lage snelheid.Deze laptop is nog geen 4 mnd oud dus aan mijn pc ligt het niet,neem ik aan.