3G (Derde Generatie) is de generatie van standaarden en technologie van mobiele telefoons, na 2G. Het is gebaseerd op de standaardenfamilie van het International Mobile Telecommunications-programma, "IMT-2000" (door de ITU,
de International Telecommunication Union). 3G-technologieën geven mobiele gebruikers een breder bereik van diensten met geavanceerde mogelijkheden, en aan een grotere netwerksnelheid. Deze diensten bevatten onder meer VoIP (internet telefonie), Videoconferentie en breedband internettoegang, in een mobiele omgeving.

De snelheden liggen typisch tussen 5 en 10 Mbps (megabit per seconde) en liggen volledig in de lijn van breedbandsnelheden op vaste verbindingen (ADSL en kabel).

3G-technieken zijn in 2001 ontwikkeld in Japan door 3GPP en voor het eerst in gebruik genomen in Azië rond 2002, gevolgd door de VS. De World Administrative Radio Conference heeft hiervoor 230 MHz spectrum vrijgegeven aan 2 GHz voor 3G-netwerken. Hierdoor kon een mobiele gebruiker toen een draadloze verbinding tot stand brengen aan volgende gemiddelde snelheden:

* 144 Kbps in de auto (of tijdens andere snelle verplaatsing)
* 384 Kbps indien men aan het wandelen is
* 2 Mbps op een vaste locatie
Bronnen:
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

3de generatie,

Deze term word gebruikt door het bedrijf apple voor hun telefoons, iPods etc een iPhone is hier een voorbeeld van en je noemt hem iPhone 3G