Mijn internet verbinding werkte ineens niet meer, het bleek dat de DNS gegevens spontaan veranderd waren zonder dat ik dat had gedaan. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

DNS-gegevens worden indien je verbinding gebruik maakt van DHCP via de provider dynamisch aan de gebruikers verschaft. Het zou kunnen zijn dat er bij hen tijdelijke een andere DNS-server is meegegeven in de DHCP-replies. Wanneer de zogeheten lease (maximale tijd dat je met de verstrekte gegevens mag doen) van jouw computer in die periode afliep heeft hij -geheel automatisch- opnieuw via DHCP gegevens opgevraagd en gekregen. Daar zou dus het naar later bleek foutieve tussen heben kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan heb je waarschijnlijk een virus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In zo'n geval kun je het beste eerst alles resetten (uit, 1 minuut wachten, alles weer aan, router, computer, etc, gewoon de stroom er helemaal af).

Als het dan nog steeds zo is, ligt het aan je provider (bij DHCP) of heeft een ongewild programma wat veranderd (en dat zou inderdaad een virus kunnen zijn).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja maar dan zou die nu niet de vraag kunnen stellen toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er was inderdaad vorig jaar een hardnekkig virus of andere vorm van malware die je dns server settings constant aanpaste, maar op basis van de bovenstaande info is het eerste antwoord meer waarschijnlijker, of de vragensteller is nu lid van een botnet.
Los van het antwoord dat hufkes en Edo al hebben gegeven zouden het ook nog altijd virussen, spyware, trojanhorses en inbraken buiten de firewall om kunnen zijn...

De standaard Windows firewall is overigens net zo betrouwbaar als een automobilist die op de A12 (willekeurig) met 120 km/u afremt voor een overstekende kat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"in a world with doors and fences, who needs windows and gates?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inbraken buiten de firewall??
ligt eens toe a.u.b.