Hoe komen die internetadverteerders aan hun informatie (zie toelichting)?

Ik heb het niet zo op pop-upblockers en dergelijke, dus die heb ik niet geïnstalleerd.

Ik krijg dus geregeld reclame te zien op websites, het zij zo. Soms zie je banners, bijvoorbeeld op een forum die duidelijk gebaseerd zijn op de inhoud van wat je op het scherm ziet en daar (soms op onbedoeld komische wijze) advertenties op baseren, daar lijkt me niets mis mee.

Wat ik echter ook begin te zien is het volgend, een banner op een nieuwswebsite, er staan wasmachines op afgebeeld en verwijzingen naar verkoopwebsites. Ik had een andere machine nodig en heb de nodige opgezocht een tijdje geleden.

Gisteren heb ik gezocht naar ventilatoren, nu verschijnen op dezelfde banner naast wasmachines ook ventilatoren.

Wat ik wil weten is hoe komen ze aan die informatie en mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dit principe heet retargeting. Google (en andere bedrijven) houden bij waarop je gezocht hebt en/of welke websites je bezocht hebt. Op basis hiervan stellen zij een profiel van je samen waarop advertenties worden voorgeschoteld. Ook als je bijvoorbeeld in gmail een e-mail ontvangen hebt, kan je over het onderwerp van de e-mail een advertentie van Google zien verschijnen, en zelfs voordat je deze e-mail geopend hebt(!).

Je profiel wordt bijgehouden in zogenaamde tracking cookies, die (vooralsnog) gewoon toegestaan zijn.

Het doel van retargeting voor de adverteerder is een hogere conversie verkrijgen van de mensen die doorklikken, en het blijkt echt goed te werken.

Is het een kwaad iets? Dat is persoonlijk. Ik zie liever advertenties die relevant voor mij zijn, dan bijvoorbeeld maandverband banners. Maar ik kan me voorstellen dat het nogal big-brother achtig overkomt. Overigens kan je bij veel advertentie-aanbieders ook aangeven dat ze geen profiel van je mogen opbouwen. Een andere manier is om je cookies iedere keer als je je browser afsluit te wissen, maar dan nog kan bijvoorbeeld Google je achterhalen als je ingelogd bent en een zoekopdracht doet.

Zie de bronnen voor wat meer achterliggende informatie.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook al kan het wel irritant zijn als andere mensen meekijken op je scherm: http://geekandpoke.typepad.com/.a/6a00d8341d3df553ef0134853ee3a8970c-pi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Datzelfde heb ik ook opgemerkt. Het lijkt me dat google de gegevens op IP adres opslaat voor enige tijd: Zo weten ze welke odnerwerpen jou momenteel interesseren. Dus als je computer met bepaald IP adres op een site komt, dan gaat google adwords naar google search en zegt: Welke key words zijn recentelijk gebruikt.

Dat is mijn vermoeden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Een andere optie is dat google een cookie op je PC zet; welke door de verschillende apps wordt uitgelezen. Dan is er geen privacy gevolg & is de info altijd beschikbaar; tenzij je natuurlijk cookies niet toestaat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit ook bemerkt, de plafondventilatoren en tuinstoeltjes vliegen me om de oren de laatste dagen. Ik vermoed dat het een neveneffect is van het gebruik van Google Chrome. Big brother is watching you.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cookies of niet, ik heb sterk het vermoeden dat hier dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Heb je enig idee hoe we erachter kunnen komen hoe dit werkt?
Een kort voorsmaakje hoe geraakt google aan websites: aan de hand van search robots bijvoorbeeld Googlebot kunnen ze websites vinden, aan de hand van links (bijvoorbeeld website www.hahaha.be heeft 2 links staan, google zal die 2 opnemen in zijn grote database en uit die 2 links zal hij nieuwe links zoeken).

De vraag van u i.v.m. automatisch geschikte reclame is aan de hand van een adwords (ook een search robot).
Bijvoorbeeld u heeft een bedrijf met een website, u wilt dit adverteren daarvoor gaat u naar de site van adwords van google, en u vraag om dit te adverteren voor een bepaalde prijs. Als via Google wordt gezocht naar één van uw zoekwoorden dat u aangegeven hebt, wordt uw advertentie mogelijk naast de zoekresultaten weergegeven. U bereikt op dat moment dus een doelgroep die al in u is geïnteresseerd.

Dit is de vraag dat u wou horen denk ik, heb mij daarin gespecialiseerd tenslotte. Als u nog vragen hebt, stel ze gerust.

Toegevoegd na 25 minuten:
En als je daar nog niet tevreden van bent heb ik hier een link i.v.m. adsense, word gebruikt bij de site nu.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, maar ik heb een concreet voorbeeld naar aanleiding waarvan ik de vraag stel, waarmee ik overigens niet zeg dat dit het enige voorbeeld is. Op nu.nl staat een reclame voor Wehkamp, een postorderbedrijf op wiens site ik inderdaad gezocht heb naar wasmachines en ventilatoren en die worden nu juist voornamelijk afgebeeld op nu.nl. Hoe zit het daar dan mee, dat meen ik niet te kunnen opmaken uit uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wehkamp betaalt google adwords om de advertenties op de websites die aangesloten zijn bij adwords te pushen op het moment dat jij die websites laadt. Ik krijg b.v. ook reclames voor hotels in Antwerpen als ik m'n gratis AIM-mail online lees, en dat is toch echt een Amerikaanse site. Dus ZO werken die gekke adwords! Iew.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel google en grote websitebedrijven kunnen u aandacht geven aan de geschikte advertentie zoals jij dat wil. Aan de hand van Adwords (werkt aan de hand van cookies en robots.txt). Het bedrijf nu.nl zal geld ontvangen wanneer een gebruiker op die advertentie klikt, is voor hen een extra geldtoename
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jip