Hoe kan er zo'n groot verschil zijn in regenverwachting?

Heb net gekeken op buienradar en weerplaza voor het weer (de kans op neerslag) voor vanmiddag. Heb, uiteraard, voor dezelfde plaats gekozen.
Volgens de een gaat het een groot deel van de middag regenen. De ander verwacht dat het een groot deel van de middag droog is. Geeft dan wel weer aan dat er heel veel regen (10 mm) gaat vallen, waarbij volgens de ander de hoeveelheid neerslag veel lager is.
Hoe kan het dat twee websites zulke verschillende informatie laten zien, terwijl het over vanmiddag gaat? Dat het lastiger te voorspellen is wat het weer over een week zal zijn, begrijp ik.

Picture for question
10 maanden geleden
in: Internet
AnnBoo8146
10 maanden geleden
Mogelijk heeft het te maken met waar de site zijn weerstation heeft. Ik woon zelf in Den Haag, waar noch Weerplaza noch Buienradar een weerstation in de buurt heeft. Weerplaza gebruikt de gegevens van vliegveld Valkenburg en Buienradar gebruikt de gegevens van Voorschoten. De voorspelling hebben geen betrekking op de plaats die jij opgeeft, maar op de plek waar het weerstation staat.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Als de voorspelling geen betrekking heeft op de plaats die ik opgeef, wat is dan het nut/gemak dat je een plaats kunt opgeven? En als ik verschillende plaatsen opgeef, krijg ik ook verschillende verwachtingen. als het zou gaan om de plek van het weerstation, laten ze dat dan als enige punt duidelijk vermelden.
AnnBoo8146
10 maanden geleden
Het is inderdaad lastig om te zien waar voor jouw plaats wordt gemeten. De plaats worden eigenlijk niet (letterlijk) vermeld.
Maar als je op de site van Weerplaza kijkt op het overzicht met de gegevens van de gekozen plaats) bij "Dichtstbijzijne weerstation" (rechts in het scherm), zie je op hoeveel kilometer afstand dat weerstation staat.
Op buienradar is het nog lastiger. Maar als je bijvoorbeeld op de kaart met de neerslagsom kijkt, zie je een vierkantje op de plaats die jij hebt gekozen, en verder is ieder weerstation met een stip aangegeven.
En uiteindelijk bedotten ze je, door het te laten voorkomen, dat je de gegevens van de door jou gekozen plaats ziet.

Antwoorden (3)

Als je nu kijkt naar live buienradar, dan zul je zien dat er strook van kleine, heftige buien over een deel van het land trekt. Bovendien ontwikkelen dat soort (onweers-)buien zich soms ineens in korte tijd en losse ze soms ook ineens weer op. Dat maakt het heel lastig om te voorspellen waar en wanneer het precies gaat regenen.

Bij mij net een flinke bui overgetrokken, terwijl het een kilometer verderop gewoon droog bleef. Juist die kleine lokale buien kunnen enorm verschil maken in hoeveelheid regen die ergens valt en zijn ook lastig een paar uur vooruit te voorspellen waar dat precies zal zijn.
10 maanden geleden
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
ik heb zelf ook gemerkt dat het weer lokaal heel verschillend kan zijn vergeleken met een aantal kilometers verderop.
Vind het alleen erg lastig dat er zo'n verschil in verwachting is; het maakt het plannen om er op uit te gaan lastig. En ja; je kunt regenkleding meenemen, etc. Alleen had ik gehoopt dat zo'n weersite me enige duidelijkheid zou geven over wat te verwachten. Dat (b)lijkt dus heel lastig :(
Het voorspellingsproces begint met gegevens en waarnemingen die afkomstig zijn van weerstations over de hele wereld, satellieten, radar, rapporten van vrijwilligers en weerballonnen die informatie verzamelen over de atmosfeer, zoals vochtigheid, windsnelheid en temperatuur.
Al deze metingen worden ingevoerd in supercomputers. Deze gebruiken deze gegevens om via wiskundige vergelijkingen tot een voorspelling te komen. Aangezien elk computermodel een andere wiskundige formule gebruikt, kan elke weersvoorspelling iets anders zijn.

Daarnaast speelt het tijdstip van de voorspelling een rol: ik heb de indruk dat de voorspelling van weerplaza altijd wat ouder is en later wordt bijgewerkt dan die van de buienradar. De kans is groot dat weerplaza over een uur ook een droge(re) middag voorspelt.
SimonV
10 maanden geleden
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Verschillende modellen en input levert andere output op. Maar waar kan ik dan enigszins op vertrouwen?
SimonV
10 maanden geleden
Eigenlijk nooit 100%. Als weerplaza en buienradar het eens zijn, is de kans groot dat de voorspelling klopt.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
100% vertrouwen zal ik alleen hebben als het zo'n tropische periode is. Ik begrijp de uitleg en ook de reactie van Inekez1 en toch blijf ik de verschillen tussen beide modellen groot vinden. Met name omdat het 'slechts' over een paar uur later gaat.
In sommige gevallen is het niet eens mogelijk om een uur vooruit te kijken.
Dat geldt met name voor extreme weersomstandigheden. Bijvoorbeeld een supercell onweersbui: ontstaat uit het niets en ontwikkelt zich heel snel. Bovendien kan zo'n bui op dezelfde plek blijven 'hangen'.
Zo'n bui was op zondag 9 juli. Om 14.00 was in mijn woonplaats nog geheel niets te voorspellen over wat een uur later zou gaan gebeuren. Ja, er was kans op regen/hagel en een onweersbui - maar hoeveel regen/hagel en hoe intens de onweersbui? Een vraagteken.
Om 14.00 uur niets aan de hand. Maar toen begon zich m-razendsnel- een supercell onweersbui dichtbij te ontwikkelen. Om 15.00 uur ging het regenen en dat ging na 16.00 uur over in stortregenen met hagelstenen - inclusief een onweersbui. Na anderhalf uur (16.30 uur) eindigde het: ondergelopen straten, afgesloten tunnels. Uitstappen uit de auto zonder natte voeten te krijgen: onmogelijk. In anderhalf uur totaal 70 tot 80 mm neerslag (70 tot 80 liter neerslag per vierkante meter).
Buienradar en Weerplaza kunnen dergelijke zeer lokale supercell onweersbuien niet voorspellen.
10 maanden geleden