Hoe heet dit symbool? ¯?

Je typt het door de caps lock aan te zetten daarna de linker alt-toets in te drukken en terwijl je de linker alt-toets ingedrukt houdt typ je op het numerieke toetsenbord om de beurt 238.

een jaar geleden
in: Internet
1.9K
Kennydouglas
een jaar geleden
Aanhalingsteken

Antwoorden (2)

Macron (hoewel dat meestal in gebruik is met een letter dus als: ā, ē, ī, ō, ū, ȳ

OF

overline
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
+ Lijkt me het enige juiste antwoord.
Foxje
een jaar geleden
Maar hoe typ je dan een a,o,u,i of e met een macron?
De ascii-code ALT-238 (die jij beschrijft) kan verschillende uitkomsten hebben. Dat hangt af van de characterset van jouw computer. De tabel van "uitkomsten" zie je in de link.
Het symbool, dat jij beschrijft, is een Fatha. Een fatha is een optioneel schriftteken uit het Arabisch schrift, dat voor beklinkering van teksten dient. Het geeft een "korte a" aan, zoals in het Nederlandse woord "kat".
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
De vraag gaat over een rechte streep. De fatha schrijft men als een korte SCHUINE streep.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fatha
AnnBoo8146
een jaar geleden
@SimonV, dat las ik ook. Mogelijk is er een verschil tussen geschreven en getypt. In de lijst met de resultaten van de asci-code 238 staat de fatha als betekenis van het rechte streepje, die niet boven een letter wordt geplaatst, zoals met een macron wel het geval is.
SimonV
een jaar geleden
Volgens mij klopt de benaming niet van https://www.ascii-code.com/238.
De fatha is een schuin streepje. Ik Arabische sites nog geraadpleegd maar ook daar wordt enkel gesproken over een schuin streepje en wordt een schuin streepje getoond.
SimonV
een jaar geleden
De code voor het fatha teken is unicode 64E.
Dan krijg je ook een schuin streepje te zien (als je deze bijvoorbeeld in Word bij symbolen intypt).
LeonardN
een jaar geleden
"staat de fatha als betekenis van het rechte streepje, die niet boven een letter wordt geplaatst, zoals met een macron wel het geval is."
Een fatha en een macron schrijf je op zich altijd boven een letter.(of ook onder in geval van een macron) https://nl.wikipedia.org/wiki/Fatha
De fatha schrijft men als een korte >>schuine<< streep en geeft men aan >>boven<< de te beklinkeren medeklinker. https://nl.wikipedia.org/wiki/Macron_(diakriet)
Een macron of makron, van het Griekse μακρόv (makrón) ("lang"), is een diakritisch teken ¯ geplaatst onder of boven een letter, om een "lange" klinker aan te duiden.
Foxje
een jaar geleden
Jullie praten over een Fatha, maar heet dat niet een accent grave?
AnnBoo8146
een jaar geleden
@Foxje, nee het gaat niet om de accent grave. De accent grave "leunt achterover". Het gaat hier om een horizontaal streepje boven de letter. De accent grave heeft ook een andere ASCII-code, t.w. 133 (ALT+133).